Monday 12 April 2010

گزارشی از وضعیت میترا عالی دنشجوی زندانی


میترا عالی دوره کارشناسی خود را در دانشگاه امیرکبیر گذرانده است. وی در زمان تحصیل در دانشگاه امیرکبیر از جمله فعالان دانشجویی این دانشگاه و سردبیر نشریه سیمرغ بود . نشریه سیمرغ نشریه ای منتقد بود که از سوی اعضای انجمن اسلامی پلی تکنیک(مهمترین تشکل مستقل دانشجویی دانشگاه) منتشر می شد.
پس از قبولی میترا عالی در کنکور کارشناسی ارشد (با رتبه ۷ گرایش بیومتریال) مسئولین وزارت علوم پس از اخذ تعهد عدم فعالیت سیاسی از این دانشجو با ثبت نام وی در دوره کارشناسی ارشد موافقت کردند. به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در دانشگاه شریف نیز وی یکبار به کمیته انضباطی احضار شد و یک بار نیز در زیرزمین حراست دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازجویی شد.
میترا عالی که در انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری خرداد ۸۸ در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی فعالیت می کرد، دو روز پس از انتخابات در ۲۴ خرداد ماه با هجوم مأموران وزارت اطلاعات به منزلش بازداشت شد و پس از یک بازجویی طولانی در دفتر پیگیری وزارت اطلاعات روز بعد آزاد شد، پس از تجمع ۱۶ آذر دانشگاه شریف نیز مأموران بار دیگر به منزل وی رفتند که به علت عدم حضور این دانشجو موفق به بازداشت او نشدند.
بار دیگر در صبح ۲۱ بهمن ماه لباس شخصی ها با ورود به منزل این دانشجو وی را بازداشت و وسایل شخصی وی را توقیف کردند. این دانشجوی دانشگاه شریف پس از ۵ روز با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد. در اواسط اسفند و زمانی که این دانشجو مشغول تدوین پاین نامه کارشناسی ارشد خود بود بازجویان مجدداً با وی تماس گرفتند و از او خواستند برای پس گرفتن وسایل شخصی خود به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کند. پس از مراجعه این دانشجو مأموران وزارت اطلاعات وی را مجدداً بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل کردند. از آن روز تا کنون میترا عالی فقط یک تماس تلفنی کوتاه مدت با خانواده خود داشته که به علت حضور بازجو در کنارش موفق به توضیح اتهامات و شرایط نگهداری خود نشده است.
اخبار رسیده از زندانیان آزاد شده از بند ۲۰۹ حاکی از این است که این دانشجوی زندانی همچنان در سلول انفرادی و تحت فشار شدید بازجویان قرار دارد. علی رغم مراجعه مکرر خانواده این دانشجو به دادگاه انقلاب هنوز مسئولین قضایی توضیح مشخصی درباره علت تداوم بازداشت این دانشجوی ممتاز نداده اند. در این میان نیز علی رغم دستور کتبی بازپرس، مسئولین زندان اوین به دستور بازجویان پرونده مانع ملاقات این دانشجو با خانواده اش شده اند. با توجه به لغو ملاقات توسط بازجویان و تداوم نگهداری این دانشجو در سلول انفرادی نگرانی های بسیاری درباره احتمال بدرفتاری بازجویان وزارت اطلاعات با این دانشجو وجود دارد
منبع: در داخل ایران

No comments:

Post a Comment