Monday 26 April 2010

وضعیت نامطلوب شبنم مددزاده در بازداشت


طی هفته های گذشته اخباری مبنی بر وخامت حال جسمی شبنم مدد زاده، نایب رییس سابق شورای تهران دفتر تحکیم وحدت منتشر شد که حاکی از عدم رسیدگی پزشکی و مداوای او در زندان بود
بهروز علوی عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم و فعال دانشجویی در گفتگویی با کمپین بین المللی حقوق بشردرایران، وضعیت جسمی شبنم مدد زاده را وخیم توصیف کرد و گفت: ” متاسفانه شبنم وضعیت جسمی خوبی ندارد. دو هفته پیش به حالت غش و ضعف افتاده بود که او را پیچیده در پتو به بهداری اوین منتقل می کنند.” طی هفته های گذشته اخباری مبنی بر وخامت حال جسمی شبنم مدد زاده، نایب رییس سابق شورای تهران دفتر تحکیم وحدت منتشر شد که حاکی از عدم رسیدگی پزشکی و مداوای او در زندان بود.

شبنم مددزاده، متولد ۱۳۶۷ از ابتدای اسفند ماه ۱۳۸۷، به شیوه ای نامتعارف و به دلایلی نامعلوم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و از آن تاریخ در زندان اوین نگهداری می شود. انتقال این زندانی سیاسی به بند معتادان به مواد مخدر موسوم به بند متادون توسط دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی، اعتراض شدید مدافعان حقوق بشر و پوشش وسیع رسانه‌ای در بین رسانه‌های غیر حکومتی را در بر داشت.

بهروز علوی در خصوص روند بازداشت و پیگیری پرونده ی شبنم مدد زاده به کمپین گفت: “ایشان از یکم اسفندماه ۱۳۸۷ در شرایطی که به شیوه ی کاملا غیرقانونی دستگیر شده بود در زندان به سر می برد. ایشان از دانشگاه خود که در کرج است عازم تهران بودند که دو خودروی پژو شخصی، تاکسی ایشان را متوقف کرده و به رغم اعتراض خانم مددزاده او را به همراه می برند. آنان در مقابل اعتراض خانم مدد زاده به این شکل بازداشت می گویند دیشب دریک مهمانی شبانه بوده اید و او را به کلانتری رجایی شهر کرج منتقل می کنند و در کلانتری نیز همین دلیل را تکرار می کنند. زمانی که خانم مدد زاده می گویند من در هیچ مهمانی حضور نداشته ام به او می گویند با برادرتان تماس بگیرید که دنبالتان بیایند. اما به محض حضور آقای فرزاد مدد زاده، هر دو بازداشت شده و به زندان اوین منتقل می شوند. اتهام هر دو اقدام علیه امنیت ملی عنوان می شود.”

شبنم مدد زاده مدت ۱۱ ماه برخلاف قوانین آیین دادرسی کیفری در وضعیت بازداشت موقت گذرانده و بیش از هفتاد روز را در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرده است. بهروز علوی همچنین به رفتارهای فراقانونی مقیسه، قاضی پرونده شبنم مددزاده اشاره کرد و افزود: ” متاسفانه شعبه ۲۸ مشکلات زیادی از این قبیل داشته اند و همانطور که در جریان هستید آقای محمد مصطفایی وکیل دادرسی به خاطر همین مسائل شکایتی از این شعبه را مطرح کرده اند. این شکایت به دلیل اطاله دادرسی و رعایت نکردن آیین دادرسی مطرح شده است. در دادگاه بدوی که بعد از ۶ بار به تعویق افتادن و یک سال بازداشت موقت تشکیل شد ، رای دادگاه مبنی بر ۵ سال حبس تعزیری با تبعید به زندان رجایی شهر شبنم و فرزاد مدد زاده صادر شد . در حال حاضر وکلای ایشان، آقای اولیایی فر و خانم ستوده به این حکم اعتراض کرده اند اما پرونده ی او هنوز به دادگاه تجدید نظر ارسال نشده است. چندین بار هم اشاره شده است که آیین دادرسی در روند این پرونده رعایت نشده اما متاسفانه این مساله وجود دارد”.

این فعال دانشجویی همچنین به ملاقات های هفتگی مدد زاده اشاره کرد و افزود : “مشکل این است که محل نگهداری او در بند نسوان و میان زندانیان دیگر، جای مناسبی نیست. البته زندانیان سیاسی دیگری نیز در این بند هستند. اما از نظر پزشکی و خیلی از موارد دیگر رسیدگی درستی انجام نمی شود. به ویژه آن که طی دو هفته اخیر وضعیت ایشان بسیار وخیم بوده و به وضعیت ایشان رسیدگی نمی شود”.

علوی با اشاره به اتهام محاربه و تبلیغ علیه نظام که برای خانم مدد زاده در نظر گرفته شده است، اظهار امیدواری کرد که این حکم در دادگاه تجدید نظر کاهش یابد: ” طبق ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی در مورد اتهام محاربه به کسی اطلاق می شود که از طریق ارتباط با گروه یا سازمان یا تشکل و یا جمعیتی بر علیه حکومت اسلامی دست به اسلحه ببرد و مبارزه مسلحانه کند. اما این امر در مورد ایشان به هیچ وجه صحت ندارد. شبنم مدد زاده نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم بوده است و چنین اتهاماتی در مرام و قاموس او و دفتر تحکیم وحدت نمی گنجد. هنوز حکم قطعی نشده است. حکم باید قطعی شود و بعد هم مسلما مدتی طول خواهد کشید تا پرونده به دادگاه تجدید نظر برود و بررسی شود. بعد از این مرحله باید دادگاه تجدید نظر رای قطعی را صادر کند و بعد به اجرای احکام برود. این یک روند چند ماهه خواهد بود اما امیدوار هستیم که در صورت این که دادگاه تجدید نظر کمی بهتر به پرونده رسیدگی کند رای شکسته شود. امیدوار هستیم که حداقل مساله ی تبعید از حکم حذف شود”.

با وجود گذشت بیش از یک سال از بازداشت مدد زاده، او هنوز امکان استفاده از حق مرخصی را نداشته است. به رغم آن که در آخرین روزهای سال گذشته بسیاری از زندانیان سیاسی با دستور رییس کل دادگستری به مرخصی عید آمدند، مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب این حق قانونی را با گفتن این جمله که “منافق آزاد نمی کنم” از مددزاده دریغ کرد. علوی در این خصوص به کمپین بین المللی حقوق بشرگفت: “پیش از عید، آقای آوایی ریاست کل دادگستری، اعلام کردند که تمام زندانی ها اعم از امنیتی و غیرامنیتی ( به زعم ایشان) که وضعیتشان مشخص است و رای دادگاه در موردشان صادر شده است در صورتی که قرارشان تبدیل شود می توانند به مرخصی عید بروند و تعطیلات عید را در کنار خانواده خود بگذرانند.

وقتی این دستور اعلام شد، خانواده ی خانم مدد زاده به همراه وکیلشان به دفتر رییس کل دادگاه انقلاب مراجعه کردند و ظاهرا نامه ای به ایشان داده می شود با این مضمون که ایشان می توانند از مرخصی استفاده کنند. وقتی به دفتر قاضی شعبه ۲۸ مراجعه می کنند ایشان درخواست را رد و اعلام می کنند: “خیر بنده منافق آزاد نمی کنم”. دقیقا با همین لحن هم این موضوع را عنوان می کنند. اما از نظر قانونی قاعدتا ایشان با توجه به این که ایشان پیشینه ی کیفری هم ندارند الان می توانند از مرخصی استفاده کنند که متاسفانه قاضی شعبه ۲۸ با این حق قانونی ایشان موافقت نمی کنند. هفته ی گذشته هم خانواده ی ایشان به دادگستری تهران مراجعه کردند که متاسفانه نه تنها موفق به ملاقات با آقای جعفری دولت آبادی نشدند و یا حتا وقتی بگیرند بلکه موفق به ملاقات با معاون ایشان خانم دکتر اسدی هم نشدند. اما ظاهرا راهنمایی هایی به آنها کرده اند که امیدواریم منجر به نتیجه شود
منبع: دانشجو نیوز

No comments:

Post a Comment