Tuesday 27 April 2010

نماینده مجلس: درباره کوی دانشگاه، منتظر گزارش از مجلس نباشید


پس از گذشت نزدیک به یک سال از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به دنبال آن حادثه کوی دانشگاه تهران، جمشید انصاری، عضو فراکسیون خط امام در مجلس ایران، روز دوشنبه اعلام کرد که «اساسا در مجلس کمیته‌ای برای پیگیری کوی دانشگاه تشکیل نشد.»

آقای انصاری در مناظره‌ای که به همت انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار شده بود در پاسخ به پرسش یک دانشجو آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت که «تعابیری مثل کمیته حقیقت‌یاب و ویژه اساسا وجود خارجی نداشته» است.

این نماینده از جناح اقلیت مجلس ایران گفت: «منتظر نباشید گزارشی از سوی مجلس در این خصوص ارائه شود، زیرا کمیته‌ای نه از سوی رئیس مجلس و نه خود مجلس انتخاب نشده است.»

این در حالی است که پیشتر چندین بار اعلام شده بود که پس از حمله به کوی دانشگاه و مجتمع مسکونی سبحان به دستور علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، کمیته‌ای ویژه در این مجلس تشکیل شده است، کمیته‌ای که گفته می‌شد پس از افشای وقوع تخلفات مختلف در بازداشتگاه کهریزک که به مرگ سه زندانی منجر شد مأمور شده است که در این زمینه هم گزارشی تهیه کند.

پیشتر در دی‌ماه سال گذشته فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی در واکنش به گزارش «کمیته ویژه مجلس» از حوادث پس از انتخابات این گزارش را ناقص دانسته بود، اما این نخستین بار است که یکی از مقامات در جمهوری اسلامی از اساس منکر وجود چنین کمیته‌ای می‌شود.

در حالی که در ۱۱ ماه گذشته و به دنبال حوادث انتخابات چندین مقام جمهوری اسلامی بارها از عباراتی چون «کمیته ویژه» و «کمیته حقیقت‌یاب» استفاده کرده‌اند، علی لاریجانی نیز دست‌کم یک بار در ۲۰ دی‌ماه ۱۳۸۸ از تشکیل این کمیته در مجلس در برابر انتقادات بی‌شمار نمایندگان حامی محمود احمدی‌نژاد دفاع کرده بود.

در ۲۵ خردادماه ۱۳۸۸، سه روز پس از انتخابات ریاست جمهوری که آقای احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، تحصن دانشجويان ساکن کوی دانشگاه تهران در خيابان اميرآباد، با حمله و تيراندازی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت کشيده شد.

تشکل‌های دانشجویی ایران به دنبال این حادثه اعلام کردند که در حمله نیروهای امنیتی به کوی دانشگاه تهران دست‌کم پنج دانشجو کشته شده و صدها نفر بازداشت شده‌اند.

سپس، پس از نزدیک به هشت ماه، در اسفندماه سال ۱۳۸۸ فیلمی در رسانه‌های شهروندی از جمله یوتیوب منتشر شد که ظاهراً توسط نیروهای لباس‌شخصی گرفته شده و حمله نیروهای امنیتی و انتظامی ایران به کوی دانشگاه و توهین و ضرب و جرح دانشجویان ساکن کوی را نشان می‌داد.

شورای تهران دفتر تحکیم وحدت به دنبال انتشار این فیلم در بیانیه‌ای خواستار مجازات «فرماندهان و آمران» نیروهایی شد که به کوی حمله کرده بودند و تعلل قوه قضاییه و مجلس ایران در این زمینه را «به منزله تایید این قساوت‌ها» دانست.

جمشید انصاری در گفت‌وگوی خود با دانشجویان اعلام کرده است که راجع به آن چه که اتفاق افتاده و عاملان آن هیچ ابهامی نیست و مشخص است که چه کسانی به کوی در ۲۵ خردادماه حمله کرده اند، اما «اراده‌ای برای برخورد وجود ندارد.»

این عضو فراکسیون اقلیت مجلس همچنین اذعان کرده است که عدم تهیه گزارش رسمی از حادثه کوی دانشگاه تهران معلول «کوتاهی‌های مجلس در این قضیه» است.
منبع:رادیو فردا

No comments:

Post a Comment