Sunday 18 April 2010

دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران با آیت الله بیات زنجانی


اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن حضور در دفتر آیت الله بیات زنجانی با ایشان دیدار و گفتگو کردند.
مرجع عالیقدر در ابتدای این دیدار و پس از استماع سخنان نماینده حضار، بیانات خود را با تشکر از حضور این دانشجویان آغاز نموده و با اشاره به سخنان طرح شده فرمودند: خوشحالم که فضای امروز جامعه به شکلی درآمده که دغدغه های خودمان را از زبان دانشجویان می شنویم و این موضوع نشان از تقریب آراء بین همه افراد اعم از حوزویان و دانشگاهیانی است که دل در گرو اصلاح شرایط موجود دارند.
ایشان با دعوت از عموم دانشجویان به تحقیق پیرامون شرایط موجود جامعه، به این نکته اشاره فرمودند که:خطرات بزرگی جامعه ایرانی- اسلامی را تهدید می کند و یکی از مهمترین آنها، بد طرح کردن دین در جامعه است و گناه این بد ارائه کردن دین، از حرب با دین کمتر نیست. می توان گفت که در طول تاریخ در نتیجه همین بد معرفی شدن دین در جامعه و مسائلی از این دست بوده است که عده ای مسلمان به ظاهر نماز شب خوان، در مقابل امام علی(ع) و امام حسین بن علی(ع) صف آرائی کرده و این عمل خود را تکلیف احساس می کردند. ایشان تصریح کردند: وقتی می آیند و با کمال تاسف و در حالت خوش بینانه به علت کج فهمی مبانی دینی، مسائل را به این شکل طرح می کنند که مثلاً اطلاع داریم نیروهای فلان کشور در فلان جا مستقر شده تا نگذارند امام زمان(عج) ظهور کند، این نشان از همان بد معرفی کردن دین و به اعتقاد من در صدد ضربه زدن به اعتقادات مردم است.
ایشان تاکید کردند: این موضوع را از سالها قبل تذکر داده ایم که جریانی در حال بالندگی و طرح کردن خود در سطح بالای مدیریت سیاسی- اجرائی کشور است که اصولاً اعتقادی به حکومت دینی نداشته و هدف این جریان، صرفاً ضربه زدن از درون به حاکمیت بوده است. این جریان بازمانده های همانهائی هستند که پیش از انقلاب با امام و اندیشه های انقلابی او مقابله می کردند. این جریان، باقیمانده های آنانی هستند که پیش از انقلاب با طرح این موضوع که کسی جز معصوم حق تشکیل حکومت ندارد، در مقابل امام خمینی می ایستادند. معظم له با اشاره به آثار مستقیم ضعف عملکرد حکومت دینی در باورها و اعتقادات مردم، تصریح کردند: با کمال تاسف سئوالاتی که می رسد و دغدغه هائی که مطرح می شود، نشان دهنده این است که سئوالات زیادی در اعتقادات مردم بوجود آمده است. ایشان تاکید کردند: این دغدغه ها و خدشه وارد شدن به باورهای مردم، نتیجه این است که دین در یک جامعه به عنوان ابزاری برای توجیه عملکردهای غلط درآید.
معظم له با اشاره به اینکه بزرگان قوم مکلف اند برای خروج از این شرایط راه حل ارائه کنند، فرمودند: راه حل برای رفع این مشکلات، این نیست که فقط بنشینیم و مشکلات را طرح کنیم. باید این موضوع در جامعه تبیین شود که در مسائل اجتماعی نتیجه یک خطا، ممکن است برای سالیان متمادی پس از خود وجود داشته باشد کمااینکه مثالهای تاریخی بسیار زیادی نیز از آن موجود است. ایشان افزودند: بنده این مطلب را در صحبت هایم عرض کرده ام که در مسائل سیاسی و اجتماعی، عمد و خطا یک خاصیت دارد. یعنی بنده چه عمداً و چه از روی خطا مثلاً به یک انسان ناشایست رای بدهم، تبعات آن متوجه همه خواهد بود و من در بوجود آمدن این تبعات، دخیلم؛ بنابراین نباید فکر کرد که با صرف یک رای دادن، به تکلیف عمل کرده ایم و در نتیجه بوجود آمده آن اعم از نیک و بد سهیم نیستیم.
آیت الله بیات زنجانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به رخدادهای پس از انتخابات فرمودند: این که می بینیم امروز ادبیات حاکم بر فضای جامعه تغییر کرده و یک ادبیات مشترک بین همه مردم اعم از روحانیون و دانشگاهیان و اقشار مختلف پیش آمده، از نتایج قابل توجه این رخدادهای اخیر است و نمی توان از آن به سادگی گذشت. ایشان با ذکر اینکه "فضای سیاسی موجود را فضای مبارزه بین دو اندیشه و دو قرائت از اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی می دانم"، فرمودند: من اصولاً مبارزه سیاسی را نوعی کشتی گیری می دانم. در کشتی، همانطور که آدم حریف را به زمین می زند، گاهی هم به زمین می خورد. بنابراین نباید نا امید و مایوس بود و اگر این اعتقاد وجود دارد که اهداف انتخاب شده از جمله اجرای همه اصول قانون اساسی بدون دخل و تصرف، تفسیر ها و تاویل های من عندی، حق و مشروع است، باید برای رسیدن به آن جانفشانی و فداکاری کرد و در این راه زندان، تهمت، آزار و اذیت و مسائلی از این دست را به جان خرید.
ایشان با توجه به اتفاقات رخ داده و فضای فکری موجود، سال 89 را خیلی بهتر و امید بخش تر از سال 88 پیش بینی کردند. مرجع عالیقدر در پایان سخنان خود فرمودند: شما جوانان دانشجو دارای نیاتی خالص هستید و اگر به درگاه خداوند متعال دعا کنید، خداوند حاجات شما را برآورده خواهد کرد. مطمئن باشید که خدای عالم از منویات درونی شما مطلع است و شما را یاری خواهد نمود
منبع:
اینسایداف ایران

No comments:

Post a Comment