Tuesday 13 April 2010

دانشجویان ستاره دار در زندان ها/ 28 ماه زندان برای یک دانشجوی معترض

در ادامه بازداشت و برخورد با فعالان دانشجویی، رسانه ها خبر از فشار بر خانواده های دانشجویان زندانی برای جلوگیری از اطلاع رسانی می دهند. این در حالی است که از میان دانشجویان عضو شورای دفاع از حق تحصیل، حکم سنگینی برای مهدیه گلرو صادر شده، و اخبار رسیده از وضعیت سایر دانشجویان از جمله مجید توکلی نگران کننده است.
صدور حکم سنگین بدون حضور وکیل :
مهدیه گلرو عضو شورای حق تحصیل و فعال دانشجویی به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه گلرو روز یکشنبه ۱۵ فروردین، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی برگزار شده بود.این دادگاه در حالی برگزار شد که امیر رئیسیان، وکیل اين دانشجوی ستاره‌دار تا روز دادگاه موفق به اخذ وکالت‌نامه از وی نشده بود و در دادگاه حضور نداشت.
حید لعلی پور همسر گلرو، پس از برگزاری دادگاه گفته بود دادگاه گلرو، شباهت زیادی با دادگاه دیگر اعضای شورای دفاع از حق تحصیل داشت که به حبس های طولانی مدت محکوم شده اند. قاضی پیرعباسی با تبدیل قرار بازداشت گلرو که از تاريخ ۱۲ آذر سال گذشته در بازداشت موقت به سر می‌برد با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی موافقت کرد، اما به دلیل عدم توان مالی خانواده، وی هم چنان در زندان است. مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در تاریخ ۱۲ آذرماه به همراه همسرش در منزل شخصی‌شان بازداشت شدند. وی در سال گذشته نیز پس از تحصن چهار روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، در دانشگاه علامه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.
این فعال مدنی همچنین از اعضای فعال کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود. در حال حاضر ضیاء نبوی، مجید دری، شیوا نظرآهاری، پیمان عارف و مهدیه گلرو اعضای دربند شورای دفاع از حق تحصیل هستند.
نگهداری مجید توکلی در سلول انفرادی:
مجید توکلی، از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک با وجود گذشت بیش از 5 ماه از زمان بازداشت، هم چنان در سلول انفرادی نگه داری می شود. آن گونه که برادر مجید توکلی اعلام کرده، توکلی چند روزی است که اجازه هواخوری گرفته اما هم چنان در سلول انفرادی بند 240 زندان اوین نگهداری می شود. توکلی که روز 16 آذر و بعد از سخنرانی در دانشگاه پلی تکنیک به مناسبت روز دانشجو بازداشت شده هم چنان از اجازه ملاقات و یا تماس تلفنی با خانواده خویش محروم است.
جلوگیری از ملاقات کوهیار گودرزی:
مسئولان زندان اوین از ملاقات مادر کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر با فرزندش جلوگیری کردند. جلوگیری از ملاقات گودرزی با مادرش در حالی صورت می‌گیرد که پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت وی، مسئولان زندان همچنان از پذیرفتن لباس، کتاب و وسایل موردنیاز وی خودداری می‌کنند. گفتنی است گودرزی، به تازگی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است. در هفته‌های اخیر، سلول گودرزی "هفت بار" تغییر کرده و پروین مخترع، مادر وی این اقدام مسئولان زندان را مصداق "شکنجه" دانسته است. کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف، ۲۹ آذرماه بازداشت شد و از آن تاریخ تنها سه بار با خانواده تماس تلفنی داشته است.
مخالفت با آزادی میلاد فدایی:
پس از گذشت بیش از چهار ماه از بازداشت میلاد فدایی، با تبدیل قرار این فعال دانشجویی مخالفت شد. دادگاه اين فعال دانشجویی پس از چهار ماه بازداشت موقت هنوز تشکیل نشده و دادستان با تبدیل قرار بازداشت وی به وثيقه یا کفالت موافقت نکرده است.وی بیش از ۳۵ روز از بازداشتش را در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود و پس از آن تا امروز در بند ۳۵۰ زندانی است. وی تاکنون تنها دو ملاقات حضوری با خانواده‌اش داشته است. اتهام اولیه او "ارتباط با منافقین" بود که پس از مدتی به "تبلیغ علیه نظام" تبدیل شد. میلاد فدایی دانشجوی مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب روز ۱۱ آذر ماه سال گذشته در منزلش توسط پنج تن از ماموران لباس شخصی با حکم دادگاه انقلاب پس از تفتیش منزل و توقیف کتاب‌ها و هارد کامپیوترش دستگير شد.
دانشگاه آزاد قزوین؛ حمله به دانشجویان منتقد:
مامورین حراست دانشگاه بین المللی قزوین هفته گذشته به دفتر تشکل اصلاح طلب دانشگاه هجوم بردند و کارت دانشجویان حاضر در تشکل را توقیف و سپس آنان را بیرون و دفتر را پلمپ کردند. پیش از حمله به دفتر این تشکل، از حضور دبیرکل آن در دانشگاه جلوگیری و کارت دانشجویی وی ضبط شده بود. رئیس دانشگاه در مقابل پیگیری اعضاء و اعتراض آنان اظهار بی اطلاعی کرده و این عمل را اقدامی خودسرانه از جانب ریاست حراست دانشگاه خوانده و در عین حال دانشجویان را دعوت به تمکین و سکوت در برابر این اقدام کرده است. گفتنی است بسیاری از اعضای این تشکل تهدید شده اند که در صورت ادامه فعالیت، با مشکلات آموزشی مواجه خواهند شد
منبع: کمیته گزارشگران حقوق بشر

No comments:

Post a Comment