Wednesday 5 May 2010

بازداشت‌ها و اعتراض‌ها به موازات هم

فشار بر دانشجویان زیادتر شده است. بعضی احضارشدگان به نهادهای امنیتی، یک‌راست سر از زندان درمی‌آورند. زندانی‌ها احکام سنگین می‌گیرند. به موازات این فشارها، اعتراض در دانشگاه‌ها ادامه دارد.
اعتراض دانشجویان به حضور محمود احمدی‌نژاد در روز یازده اردیبهشت در دانشگاه تهران کم هزینه نبوده است. عده ای از دانشجویان توسط برخی از نهادهای امنیتی فراخوانده شدند. دکتر مریم عباسی نژاد که به گفته دانشجویان از اعضای قدیمی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است، پس از احضار بازداشت شده است.
علی وفقی، مسئول دانشجويی ستاد میرحسین موسوی در استان تهران نیز به جرم اجتماع و تبانی به قصد اقدام عليه امنيت ملی و اخلال در نظم عمومی، مجموعا به شش سال حبس محکوم شد. او تنها یک هفته پس از انتخابات به همراه گروهی از جوانان و دانشجويان طرفدار میرحسین موسوی بازداشت شد و نزديک به دو ماه در بند امنيتی ۲ الف زندان اوين بود.
مسعود باباپور که از ششم آذر ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد، روز گذشته از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه به ۲ سال حبس تعزيری محکوم شد. باباپور از فعالين دانشجويی و دانشجوی مهندسی صنايع دانشگاه گرمسار است.
امير حسين توکلی دانشجوی ارشد آزاد قزوين که پيش از اين به يک سال و نيم حبس تعزيری محکوم شده بود، مجددا توسط قاضی مقيسه به دادگاه احضار شده و به وی اتهام توهين به رياست جمهوری و اخلال در نظم عمومی تفهيم شده است. اعتراض‌های دانشجویی اعضای تشکل سازمان مستقل آزاد انديشان دانشگاه آزاد شهرکرد پس از صدور بیانیه‌ای مبنی بر اعتراض به عدم کسب مجوز انتخابات شورای مرکزی اين تشکل، روز سه‌شنبه (۱۴ اردیبهشت) با تجمع مقابل دفتر نهاد رهبری در دانشگاه اعتراض خود را نشان دادند. دانشجويان به عدم تاييد صلاحيت‌ها، به فضای بسته در دانشگاه و رفتارهای نامناسب حراست با دانشجويان اعتراض دارند.
تحصن دانشجويان حوالی ساعت ۱و ۳۰ دقيقه خاتمه يافت ولی اعضای اين تشکل گفته‌اند تا گرفتن نتيجه‌ای مطلوب به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. سایت کلمه از تحصن دانشجویان دانشگاه برق و سایر دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در مقابل دانشکده برق خبر داده است. به گزارش «کلمه» این تحصن پس از آنکه دکتر معتمدی از اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزیر ارتباطات دولت خاتمی در اتاق شخصی خود در دانشگاه مورد حمله قرار گرفت، آغاز شد. دانشجویان خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به موضوع سوء قصد به جان دکتر معتمدی شده‌اند. فشار بر فعالان مطبوعاتی و مدنی مهديه محمدی، همسر احمد زيدآبادی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفته که نگران همسرش است. احمد زیدآبادی در زندان رجايی شهر کرج در شرايطی بسيار سخت و در بازداشتگاهی که فاقد هرگونه طبقه‌بندی زندانيان است در ميان مجرمان عادی و بعضا خطرناک نگهداری می شود.
اومی گويد سندهايی به مبلغ ۵۰۰ ميليون برای آزادی همسرش سپرده که در حال حاضر هم خود آقای زيدآبادی و هم اين مبلغ وثيقه در بازداشت هستند. مهدیه محمدی برای هر بار ملاقات کابينی به مدت ۱۵ دقيقه با سه فرزند خود مجبور است ساعت‌های زيادی وقت بگذارد. وی می‌گوید: «آقای زيدآبادی در زندان رجايی شهر کرج دوران تبعيد را می گذراند. او با زندانيان عادی که جرايم سنگين دارند مثل قاتلين و يا قاچاقچيان در يک جا نگهداری می‌شود و هيچ کدام از زندانيان سياسی نزديک او نيستند. حکم ايشان که تاييد هم شده است شش سال حبس و پنج سال تبعيد و محروميت مادام العمر است. ملاقات‌ها بسيار سخت هستند. عملا يک هفته در ميان می‌توانم به ملاقات بروم و هر بار رفت و برگشت حدود پنج ساعت طول می‌کشد چرا که تا کرج چهل کيلومتر مسافت است و آنجا هم برای يک ربع ملاقات کابينی مدت زيادی معطل می‌شويم.بچه ‌ا هم هر سه ماه يا چهارماه يک بار می‌توانند به ديدن پدرشان بروند و عملا خيلی هم که بتوانم همان هفته‌ای که ملاقات خودم هست بروم ».
محمد داوری، مسوول دفترمهدی کروبی وسردبير سايت سحام نيوز در دو نوبت اقدام به اعتصاب غذای موقت کرده است
. فشار، بدرفتاری وآزار واذيت روحی و جسمی بر محمد داوری برای گرفتن اعترافات ساختگی همچنان ادامه دارد و بيم آن می رود که ادامه وضعيت فعلی، سلامت اين فعال مطبوعاتی را با خطر مواجه کند. به داوری گفته شده است که مدارک و ادعاهای مهدی کروبی مبنی بر وجود سيستماتيک شکنجه و وقوع تجاوز به دختران و پسران وحتی زنان متاهل در زندان‌ها وبازداشتگاه‌های متعددی که بازداشت شدگان بعد از انتخابات در آنها به سر برده ويا به سر می برند را تکذيب و برعليه همکاران خود صحبت کند
منبع: اینساید اف ایران

No comments:

Post a Comment