Saturday 8 May 2010

احضار شمار قابل توجهی از داوطلبین آزمون کارشناسی ارشد به واحد گزینش سازمان سنجش

در حالی که تنها دو هفته به زمان اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد باقی مانده است، بسیاری از فعالین دانشجویی که در این آزمون شرکت کرده بودند به واحد گزینش استاد و دانشجو سازمان سنجش احضار شده اند.
تعداد بسیار زیادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، طی تماس تلفنی و به بهانۀ نقص پرونده به واحد گزینش سازمان سنجش فراخوانده شده اند. اکثر دانشجویان احضار شده جزو فعالین دانشجویی محسوب می شوند. بنابراین گزارشات، در مصاحبه های یاد شده از دانشجویان در مورد فعالیت های قبل و بعد از انتخابات سوالاتی پرسیده می شود و در نهایت از آنان خواسته می شود تا تعهّدنامه ای را مبنی بر عدم انجام فعالیت های سیاسی امضاء کنند. همچنین بازجویان وزارت اطّلاعات ضمن تهدید دانشجویان مبنی بر عدم پذیرش آن ها در تحصیلات تکمیلی بعضاً چندین ساعت آن ها را مورد بازجویی قرار دادند.

با روی کار آمدن احمدی نژاد روند محرومیت از تحصیل دانشجویان فعال که بعدها به "ستاره دار کردن دانشجویان" شهرت یافت، آغاز شد. بدین ترتیب که فعالین دانشجویی منتقد دولت یا از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم می شدند و یا با اخذ تعهد کتبی مبنی بر پرهیز از هرگونه فعالیت سیاسی اجازه ادامه تحصیل به آنها داده میشد. این روند در طول چها رسال اول ریاست جمهوری احمدی نژاد مستمرا پی گیری شد و اعتراضات زیادی را به دنبال داشت. کما آنکه موضوع ستاره دار کردن دانشجویان به یکی از مراکز ثقل مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی بدل گشت. با وجود آنکه احمدی نژاد بارها در مناظره های تلویزیونی وجود این دانشجویان را تکذیب کرده بود، اما کمیته دفاع از حق تحصیل به همراه سایر مجموعه های حقوق بشری اقدام به انتشار لیست آمار دانشجویان محروم از تحصیل نمودند تا بار دیگر فریبکاری رئیس دولت نهم در مناظره های تلویزیونی عیان شود.
بنابر آمار منتشر شده تنها در سال گذشته قریب به 60 نفر از دانشجویان دانشگاه های مختلف از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده اند. گفتنی است جمعی از دانشجویان ستاره دار در سال های گذشته کمیته ای را به نام "کمیته دفاع از حق تحصیل" تشکیل دادند تا بتوانند اعتراضات مدنی و قانونی دانشجویان محروم شده از تحصیل را سازمان دهند. بسیاری از اعضا این کمیته پس از انتخابات بازداشت شدند و برخی از اعضا اصلی چون ضیا نبوی، مجید دری، شیوا نظر آهاری و مهدیه گلرو با محکومیت های بسیار سنگین مواجه شده و کماکان در بازداشت به سر می برند.
همچنین لازم به ذکر است که استناد قانونی سازمان سنجش در امر ستاره دارکردن دانشجویان مصوبه ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در آن تاکید شده است "صلاحیت عمومی دانشجویان نیز به تایید نهادهای اطلاعاتی امنیتی برسد". از جمله این مصادیق صلاحیت عمومی می توان به "احراز عدم عناد داوطلب با نظام جمهوری اسلامی" اشاره کرد
منبع: دانشجو نیوز

No comments:

Post a Comment