Thursday 27 May 2010

انتقال کوهیار گودرزی و مجید توکلی به بیمارستان


کوهیار گودرزی و مجید توکلی، دو زندانی سیاسی که در زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند، امروز به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان منتقل شدند.

مادر کوهیار گودرزی در گفت‌وگو با رادیو زمانه از بیهوش شدن فرزندش بر اثر اعتصاب غذا و انتقال وی به بهداری اوین خبر داد.

وی گفت: «امروز وقتی برای ملاقات با کوهیار به اوین رفتم، به من گفتند که او به انفرادی منتقل شده و ملاقات ندارد، اما یکی از زندانی‌ها در تماس تلفنی خبر انتقال کوهیار به بهداری اوین را به من داد.»

برادر مجید توکلی نیز به زمانه گفت که یکی از دوستان برادرش در تماس تلفنی از داخل زندان خبر داده که مجید توکلی قدرت تکلم را از دست داده و به بهداری اوین منتقل شده‌ است.

کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۹ آذر ماه گذشته بازداشت شد. وی از تاریخ ۳۰ اردیبهشت در اعتراض به انتقالش به بند انفرادی دست به اعتصاب غذا زده ‌است.

این دانشجوی زندانی که پیش از آن در بند عمومی ۳۵۰ اوین بازداشت بود، در پی اعتراض به رئیس این بند به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده‌است. وی در دو هفته اخیر هیچ‌گونه تماس تلفنی با خانواده‌اش نداشته ‌است.

مجید توکلی، فعال سرشناس دانشجویی نیز که ۱۶ آذر ماه ۱۳۸۸ به اتهام شرکت در تجمعات دانشجویی دستگیر شد، در اعتراض به انتقالش به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده است و در شرایط «نگران‌کننده‌ای» به سر می‌برد.

وی به دلیل اعتراض به «وضعیت نابسامان زندان و اعمال محدودیت‌های خلاف قانون در حق زندانیان سیاسی» از تاریخ دوم خرداد ماه جاری دوباره به سلول انفرادی منتقل شده‌ است.

به گفته برادر این فعال دانشجویی، خانواده وی در طول شش ماه بازداشتش فقط دو بار و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه موفق به ملاقات با وی شده‌اند.

مادر مجید توکلی نیز در روزهای گذشته دست به اعتصاب غذا زده و می‌گوید تا زمان انتقال فرزندش به بند عمومی و دسترسی وی به پزشک، دارو، تلفن، وکیل و خانواده به اعتصاب غذایش ادامه می‌دهد.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در نامه‌ای به گزارشگر ویژه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی به وضعیت مجید توکلی شده ‌است.

این وکیل دادگستری با بیان این‌که تاکنون تمامی تلاش‌های بستگان و دوستان مجید و دادخواهی‌های آنان بی‌نتیجه مانده از گزارشگر ویژه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد خواسته‌است: «به هر طریق مقتضی به وضعیت این دانشجوی آزادی‌خواه رسیدگی کرده و مقامات حکومتی ایران را متوجه مسئولیت‌های قانونی اعمال و تصمیمات خویش نمائید.»

شیرین عبادی می‌گوید که بازدید گزارشگران حقوق بشر از زندان‌های ایران و دیدار با زندانیان و خانواده آنان می‌تواند روشنگر «رفتارهای غیر قانونی» مأموران دولتی باشد.

حسین رونقی ملکی (بابک خرمدین)، فعال حقوق بشر نیز در اعتراض به «وضعیت بد جسمانی و عدم رسیدگی قانونی به پرونده‌اش» در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

گفته می‌شود این زندانی سیاسی که در دی‌ماه سال گذشته بازداشت شده، از ناراحتی کلیه در زندان به شدت رنج می‌برد و رسیدگی پزشکی در مورد بیماری وی صورت نمی‌گیرد

منبع : رادیو زمـانه

No comments:

Post a Comment