Wednesday 11 August 2010

صادق لاریجانی عرفان ، تصوف و درویشی را موجب انحراف جوانان دانست

رئیس قوه قضاییه اسلام بدون روحانیت، ایجاد فرقه‌های دراویش و صوفی‌گری و عرفان‌های دروغین را از جمله ترفندهای مختلف برای انحراف جوانان از معارف ناب اسلام نام برد و گفت: اگر ما نتوانیم با اجتهاد و جد و جهد در کتاب و سنت رسول خدا و اهل بیت معارف ناب را به آنها عرضه کنیم ، حتماً این خلأ ذهنی را با اندیشه‌های مخالف دین پر خواهند کرد.رئیس قوه قضاییه نسبت به ورود اندیشه‌های نادرست و پیش‌فرض‌های علوم انسانی غرب به دانشگاه‌ها، هشدار داد و تأکید کرد: ما نه تنها با علوم انسانی وتکاپوی آن مخالف نیستیم بلکه اصل دین ما استوار بر کتاب مقدسی است که سراسر آن را مفاهیم معرفتی به ویژه معرفت نفس فرا گرفته است.
به گزارش خبرگزاری کار ایران ، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جمع روحانیون و ائمه جماعات مساجد با اشاره به تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم در دستگاه قضایی اظهار داشت: یکی از چالش‌های دستگاه قضایی ورود لااقل 5 تا 6 میلیونی پرونده در سال به دستگاه قضایی است که متأسفانه این روند رو به فزونی است که اگر بحث صلح و سازش به صورت جدی به ویژه در مساجد سراسر کشور پیگیری شود، حتماً از بار سنگین دستگاه قضایی کاسته خواهد شد.
رئیس قوه قضاییه در ادامه با انتقاد از روند یک سویه سرازیر شدن علوم انسانی غرب به همراه پیش فرض‌های خاص خودش به جوامع بشری مختلف افزود: متأسفانه پس از مشروطیت بحث تجددگرایی و مدرنیته جریان انتشار و تحمیل باورهای علوم انسانی غرب به کشور را تشدید کرد که گاهی بعضی از روشنفکرنماها نیز بدون توجه به معانی ناب معارف اسلامی به ترویج آن پرداختند.
لاریجانی با اشاره به مسائل بنیانی مطرح شده از سوی جهان غرب در چند قرن اخیر و ایجاد سوالات گوناگون برای نسل حاضر اضافه کرد: جوان دارای فطرت و سرشتی پاک و جویای حقیقت است و اینجا وظیفه ما روحانیون است تا با جد و جهد، ذهن جستجوگر این عزیزان را از زلال معرفت قرآنی و روایی سیراب کنیم و این مسئله به جز با تلاش و شناخت بیشتر کتاب و سنت اهل بیت علیهم السلام و اجتهاد در معارف به منظور دست‌یابی به پاسخ‌های مستدل و قانع‌کننده میسر نمی‌شود.
رئیس قوه قضاییه اسلام بدون روحانیت، ایجاد فرقه‌های دراویش و صوفی‌گری و عرفان‌های دروغین را از جمله ترفندهای مختلف برای انحراف جوانان از معارف ناب اسلام نام برد و گفت: اگر ما نتوانیم با اجتهاد و جد و جهد در کتاب و سنت رسول خدا و اهل بیت معارف ناب را به آنها عرضه کنیم ، حتماً این خلأ ذهنی را با اندیشه‌های مخالف دین پر خواهند کرد.
آملی لاریجانی لازمه ارتباط با نسل حاضر را اولاً شناخت مبانی علوم انسانی غرب دانست و گفت: در مرحله بعد فهم زبان و مفاهیم و تصورات دنیای جدید به منظور تعامل عقلانی با نسل جوان ضروری خواهد بود.
رئیس قوه قضاییه نسبت به ورود اندیشه‌های نادرست و پیش‌فرض‌های علوم انسانی غرب به دانشگاه‌ها، هشدار داد و تأکید کرد: ما نه تنها با علوم انسانی و تکاپوی آن مخالف نیستیم بلکه اصل دین ما استوار بر کتاب مقدسی است که سراسر آن را مفاهیم معرفتی به ویژه معرفت نفس فرا گرفته است.
لاریجانی با هشدار درباره عرفان‌های کاذب از جمله عرفان‌های سرخپوستی، درویشی و دیگر جریان‌های ناصحیح در جامعه اضافه کرد: انسان همیشه در طول تاریخ در پی سرچشمه معنویت بوده است تا بتواند به آرامش درون دست یابد که اگر ما نتوانیم این سرچشمه را دراختیار آنان قرار دهیم دیگران جای خالی را از ناصواب پرخواهند کرد و این اهمیت نقش و جایگاه ائمه جماعات را نشان می‌دهد.
رئیس قوه‌قضاییه در پایان ابراز امیدواری کرد ائمه جماعات مساجد با نزدیکی به مبانی اخلاقی و معنویت و تمسک به هدایت پویای ائمه اطهار بتوانند در عرصه‌های مختلف چالش‌های فراروی جامعه را به بهترین نحو تدبیر کنند
منبع: اینساید اف ایران

No comments:

Post a Comment