Friday 27 August 2010

وزیر علوم: واحدهای رشته های علوم انسانی تغییر محتوی پیدا خواهند کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: متون درسی بویژه در علوم انسانی در حال بازنگری است و به تدریج تعدادی از واحدهای درسی از رشته های مهم علوم انسانی براساس مبانی اسلامی تغییر محتوی پیدا خواهند کرد

کامران دانشجو در نشستی با نمایندگان تشکلهای اسلامی دانشجویی با اشاره به اینکه ماموریت دانشگاهها تربیت انسانهایی منطبق با معیارهای اسلامی است، گفت: باید بستر و شرایط برای انجام بهینه ماموریت دانشگاهها فراهم شود دانشجویان ارزشی می توانند در ایجاد این بسترها و فضاها برای تقویت ارزشهای معنوی در دانشگاهها موثر باشند.

کامران دانشجو، در چند ماه اخیر با تغییرات گسترده ایی که در سطح روسای دانشگاه ها به وجود آورده به گفته کارشناسان در حال تکمیل پروژه "کودتای دانشگاهی" می باشد تا با این تغییرات بتواند دست نیروهای بسیج و سرکوب گر را در دانشگاه ها هرچه بیشتر باز کرده و از اعتراضات دانشجویی جلوگیری کند.


دانشجو در ادامه اساتید و متون درسی را از ارکان اسلامی شدن دانشگاهها عنوان کرد و در پاسخ به گله مندی دانشجویان از نحوه پذیرش اعضای هیئت علمی در دانشگاههای متفاوت و اعمال سلایق سیاسی در گروههای آموزشی دانشگاهها به جای مسایل علمی و عقیدتی افزود : جذب اساتید از طریق هیئت مرکزی جذب یکی از گامهای اساسی برای اصلاح روند جذب اساتید در دانشگاهها است و متون نیز بویژه در علوم انسانی در حال بازنگری است و به تدریج تعدادی از واحدهای درسی از رشته های مهم علوم انسانی و براساس مبانی اسلامی تغییر محتوی پیدا خواهند کرد.


رهبر جمهوری اسلامی نیز در سال گذشته «بسياری از علوم انسانی» را «موجب بی اعتقادی به تعاليم الهی و اسلامی» و مروج «ترويج شكاكيت و ترديد در مبانی دينی و اعتقادی» دانسته بود. او از افزایش کمی تعداد دانشجویان علوم اسلامی در دانشگاه ها انتقاد کرده بود و به «مراكز تصميم گيری اعم از دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی» دستور داد تا حذف این گونه علوم را از برنامه های آموزشی دانشگاه ها پی گیری کنند. علی خامنه ای همچنین تحصيل حدود دو ميليون دانشجو از سه ميليون و نيم دانشجوی كشور در رشته های علوم انسانی را نگران کننده خوانده و افزوده بود: «تعداد اساتيد مبرّز و معتقد به جهان بينی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد اين تعداد دانشجو نيست.»


رهبر جمهوری اسلامی، تنها کسی نبوده است که در مقابل علوم انسانی واکنش نشان داده است. صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز درتیرماه امسال از ترویج علوم انسانی و به ویژه تئوری‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی در ایران انتقاد کرده و آن را ناهمخوان با پیش‌فرض‌های دینی دانسته بود.

لاریجانی صریحا گفته بود: «در کشوری که بنای آن توحید و ایمان به حق تعالی بوده و براساس قرآن شکل گرفته، آیا درست است بر علوم انسانی اتکا کند که پیش فرض‌های آن به هیچ وجه الهی نیست؟ چه معنی دارد در کشور خود تئوری‌هایی درباب روانشناسی و جامعه‌شناسی ترویج کنیم که بر پیش فرض‌هایی استوار است که به هیچ‌وجه با پیش فرض‌های دینی ما هماهنگی و همخوانی ندارد؟

بعد از این سخنان لاریجانی که با واکنش تندی از طرف دانشگاهیان و منتقدان دولت همراه شد وی اظهار داشت که سخنانش «بسیار فراتر از فهم رسانه‌ای» است؛ صادق لاریجانی درعین حال رادیو‌ها و سایت‌های غربی و منتقدان را متهم به «جهل» کرد و گفت آنها بیم دارند اگر این بحث زنده شود علوم انسانی غربی با چالش‌ جدی روبرو گردد.

به نظر می رسد که جمهوری اسلامی علوم انسانی و سکولاریزم را یک تهدید جدی برای حکومت خود می داند و معتقد است که دانشگاه ها مامور تربیت انسانهایی منطبق با معیارهای اسلامی است. از این روست که تلاش گسترده ایی به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در زمینه حذف دگر اندیشان آغاز کرده است
منبع: دانشجو نیوز

No comments:

Post a Comment