Thursday 29 July 2010

تغییر کتب مقاطع مختلف تحصیلی؛ حذف پیش دانشگاهی و ایجاد کلاس ششم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از تغییر محتوای کتابهای درسی کلیه مقاطع تحصیلی در قالب سند ملی آموزش و پرورش خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، ابراهیم سحرخیز در حاشیه نشست با مدیران و روسای آموزش و پرورش استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به برنامه های این وزارتخانه، اظهار داشت: ما منتظریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس پس از تصویب سند ملی آموزش و پرورش و سند درس برنامه ملی این سندها را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کند. وی تصریح کرد: در صورت ابلاغ هر چه زودتر این سندها از سال تحصیلی 91-90 به تدریج سالی دو پایه تحصیلی تغییر خواهد کرد.
تغییر محتوای کتب درسی همه مقاطع تحصیلی در شش سال
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در اولین سال اجرای این سند کتابهای کلاس اول ابتدایی با رویکرد تحولی تغییر خواهد کرد. سحرخیز همچنین از ایجاد پایه ششم ابتدایی در سال اول اجرای سند ملی آموزش و پرورش خبر داد و یادآور شد: به تدریج در مدت زمان شش سال مقطع پیش دانشگاهی نیز از نظام آموزشی برداشته می شود. وی با تاکید بر اینکه در مدت زمان یاد شده کتابهای درسی 12 مقطع تحصیلی تغییر خواهد کرد، بیان داشت: در مجموع شش سال طول می کشد تا کلیه کتابهای درسی مقاطع مختلف تحصیلی تغییر یابد چرا که در هر سال دو پایه دستخوش تغییر می شود. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: شروع تغییر کتب و محتوای آموزشی از کلاس اول و ششم خواهد بود.
برخی سئوالات امتحانات نهایی نسبت به سال قبل متفاوت بود
سحرخیز در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد سطح امتحانات نهایی در سالجاری و گلایه های دانش آموزان، عنوان کرد: ارزیابی ها و بررسی هایی که انجام داده ایم خیلی این موضوع را نشان نمی دهد. وی با بیان اینکه نگاه در مورد امتحانات نهایی در استانهای مختلف متفاوت است، یادآور شد: دانش آموزان باید بدانند کتابهای درسی محور طرح سوالات نهایی است و هر مطلبی در داخل کتاب می تواند مبنای طرح سوال قرار گیرد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمان می توانند سوالاتشان را فراتر از سطح دانش ببرند، ادامه داد: نباید همه درس خواندن دانش آموزان محدود به حفظ کردن شود و باید مقداری نیز استنباطی و بخشی نیز تجزیه و ترکیب باشد. سحرخیز تصریح کرد: از طرف دیگر نفی نمی کنیم که برخی از سئوالات امتحانات نهایی امسال کمی نسبت به سال گذشته متفاوت بود ولی یقین می دهم که هیچ سئوالی خارج از کتاب نبوده است. وی ادامه داد: نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد که مشکل در زمینه امتحانات نهایی به آن معنا که برخی می گویند نبوده است.
ارتقا سطح دانش معلمان در دانشگاه پیامبر اعظم(ص) و مراکز تربیت معلم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین در مورد ارتقا دانش معلمان نیز به خبرنگار مهر گفت: برای ارتقا دانش معلمان دو کار در حال انجام است. سحرخیز افزود: برگزاری دوره های ضمن خدمت کوتاه مدت یکی از روش هایی است که دارد هر ساله برگزار می شود. وی همچنین از آموزش های دراز مدت برای معلمان خبر داد و بیان داشت: در دراز مدت برای اعطا لیسانس به معلمان در دانشگاه پیامبر اعظم (ص) و مراکز تربیت معلم برنامه ریزی شده است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به تربیت دبیر فنی در مقطع لیسانس در آموزشکده ها، خاطر نشان کرد: تلاش می شود تا معلمان تا سطح لیسانس بتوانند در مراکز تربیت معلم تحصیل کنند
منبع: خبرگزاری مهر

No comments:

Post a Comment