Sunday 4 July 2010

بیش از ۲۵ درصد بیکاران کشور دارای تحصیلات عالی هستند

براساس گزارش سالنامه آماری ۱۳۸۷ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است ۹۶٫۸ درصد از بیکاران کشور باسواد هستند در حالیکه این میزان برای شاغلان ۸۷٫۳ درصد است.براساس آمارهای اعلام شده در سال یاد شده ۳۷۳ هزار و ۵۱۳ نفر از بیکاران کشور دارای تحصیلات عالی بودند که ۴۵٫۲ درصد آن را مردان و ۵۴٫۸ درصد را زنان به خود اختصاص داده بودند. بررسی سال‌های گذشته نشان می دهد در سال ۸۰ نسبت شاغلان تحصیلکرده به بیکاران ۱۰٫۷ به ۱۰٫۳ درصد بود. این میزان در سال ۸۳ روند معکوس یافت و درصد بیکاران با تحصیلات عالی در مقابل شاغلان به همین میزان تحصیلات به ۲۱٫۸ در مقابل ۱۲٫۱ درصد رسید. روند افزایش درصد تعداد بیکاران با تحصیلات عالی در سالهای ۸۵ و ۸۶ ادامه داشت و به ۲۰٫۹ و ۲۳٫۴ درصد درمقابل ۱۴٫۱ و ۱۴٫۴ درصد رسید.
افزایش تحصیلات عالی در کشور بیش از آنکه خود را در میان شاغلان نشان دهد انعکاس بیشتری در میان بیکاران کشور داشته بطوری که به همراه افزایش میزان تحصیلات همواره بر تعداد آنها در میان جویندگان کار افزوده شده است. کارشناسان معتقدند شکی نیست آموزش های عالی باید پاسخگوی نیازهای بازار کار کشور باشد و در صورتی که فقط افراد تحصیلکرده به جمعیت بیکار کشور افزوده شوند نه تنها باری از مشکلات برنخواهند داشت بلکه زمینه بروز مشکلات دیگری را ایجاد خواهند کرد. برخی نارسایی های بازار کار حتی منجر به این می شود که بسیاری از شاغلان برای دستیابی به شغل و درآمد حاضر هستند بدون درنظر گرفتن مدارک دانشگاهی به استخدام درآیند.
“محمد استادحسن” مدیر کارخانه زمردیان گفت: بسیاری از کارجویان با دارا بودن مدارک دانشگاهی برای استخدام بعنوان کارگر در کارخانه مراجعه می کنند که این نشان از بیکاری دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی دارد. وی افزود: این کارشناسان می گویند در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که زمینه کار و فعالیت در آنها گسترده است، افراد پس از گذران دوره های کوتاه مدت می توانند جذب بازار کار شوند، ضمن آنکه ادامه تحصیل فقط برای افرادی است که بطور واقعی علاقمند به آموزش عالی هستند. در این کشورها بخش های مختلف اقتصادی با دانشگاه پیوندی عمیق دارند و هرکدام برطرف کننده نیاز دیگری است. افراد براساس نیازهای تعیین شده در دانشگاههای آن کشورها حذب می شوند. فعالان بازار کار اعتقاد دارند موضوع یادشده در ایران مصداق ندارد و دانش آموزان پس از پایان دوره متوسطه به دلیل آنکه چهار سال دیرتر وارد بازار کار شوند و شاید با تحصیلات بهتر شانس بیشتری در استخدام داشته باشند و مهمتر از همه هنوز تحصیلات دانشگاهی در ایران دارای ارج و قرب خاص است به تحصیل در دانشگاههای کشور روی می آورند.
بسیاری از کارشناسان اجتماعی معتقدند بازار کار خود دانشگاهی دیگر است و افراد در این بازار است که چگونگی مهارت کار را می آموزند. برخی از کارشناسان معتقدند، در صورتی که زمینه اشتغال بطور وسیع در بازار کار مهیا بود افراد ترجیح می دادند سریعتر جذب بازار کار و تولید درآمد برای خود شوند. براساس برآوردهای مرکز آمار ایران هم اکنون حدود سه میلیون نفر در کشور بیکار هستند و درصورتی که جمعیت دانشگاهی که برای فرار از بیکاری به دانشگاهها روی آورده اند را به آن اضافه کنیم بطور یقین تعداد بیکاران بیش از این میزان خواهد بود. آمارهای اعلام شده در خصوص زنان چشمگیرتر از مردان است به طوری که از میان تعداد بیکاران با تحصیلات عالی ۵۴٫۸ درصد متعلق به زنان و ۴۸٫۲ درصد را مردان به خود اختصاص داده بودند. در حالیکه ورودی های دانشگاههای کشور بیش از ۶۰ درصد را زنان به خود اختصاص داده اند اما شرایط بازار کار به گونه ای تنظیم شده که برای مردان مهیاتر از زنان است.
با توجه به اینکه در سالهای آتی با ورود زنان در مقیاس بیشتر از مردان به بازار کار کشور مواجه خواهیم شد بنابراین بازار کار کشور باید خود را به گونه ای تنظیم کند که بتواند پاسخگوی نیازهای شغلی زنان هم باشد. دست اندرکاران بازار کار می گویند معضلات و مشکلات بازار کار کشور اندک نیست و از نارسایی های متعددی رنج می برد لذا یکی از این مشکلات عدم جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی است که در صورت ادامه این روند در آینده با خیل عظیم جمعیت بیکار دارای تحصیلات عالی مواجه خواهیم شد
منبع:
کلمه

No comments:

Post a Comment