Monday 26 July 2010

محمدی: دانشگاه آزاد وقفنامه ای ارائه نداد؛ بیگی:وقف این مرکز دانشگاهی، اقدامی جعلی و دغلکارانه است

علی محمدی ، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه ظهر دوشنبه در حاشیه همایش مدیران اوقاف و امور خیریه استان های سراسر کشور در تبریز به خبرنگاران گفت: تا کنون وقفنامه ای از سوی دانشگاه آزاد اسلامی دایر بر وقف این مرکز دانشگاهی به سازمان اوقاف ارائه نشده است. وی افزود: بنا به دستور مقام معظم رهبری، اشخاصی از نظر حقوقی و فقهی موضوع وقف دانشگاه آزاد اسلامی را مورد بررسی کارشناسی قرار می دهند که منتظر اعلام نتایج این بررسی ها هستیم.
محمدی از پاسخ به این سئوال که آیا مقام معظم رهبری نظر کارشناسان سازمان اوقاف در زمینه وقف دانشگاه آزاد اسلامی را نیز خواسته اند یا خیر، خودداری کرد.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در عین حال افزود: طبق ماده 56 قانون مدنی، وقف آن دسته از موقوفاتی که جنبه عام المنفعه دارند، مستلزم تائید حاکم شرع است.
بیگی: املاک در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی، متعلق به این دانشگاه نیست
احمد علیرضا بیگی ، استاندار آذربایجان شرقی پیش از ظهر دوشنبه در همایش مدیران اوقاف و امورخیریه استان های سراسر کشور در تبریز با بیان اینکه املاک در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی، متعلق به این دانشگاه نیست، مدعی شد که "وقف این مرکز دانشگاهی، اقدامی جعلی و دغلکارانه است".
احمد علیرضا بیگی افزود: "سران دانشگاه آزاد اسلامی برای مصون ماندن از تعقیب و پیگیری های قانونی درصدد تمسک به وقف این دانشگاه هستند که می توان این اقدام را مصداق بارزی از دغلکاری دانست". وی افزود: "کسانی که امر مالکیت املاک دانشگاه آزاد بر آنها مترتب نیست می خواهند این املاک را جاعلانه وقف کنند ولی مردم می دانند که دامن سنت حسنه وقف از این موضوع مبراست".
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: "کسانی که اموال مردم را به یغما برده و چپاول کرده اند برای مصون ماندن از تعقیب و پیگردهای قانونی این اقدام را انجام می دهند که البته از مصادیق جعل و دغلکاری است".
وی افزود: "کارگزاران سازمان اوقاف بهترین کارشناسانی هستند که می توانند صره را از ناصره تشخیص داده و اصل بودن یا جعلی بودن وقف را تعیین کنند".
بیگی با بیان اینکه،دغلکاری و جعل درموقوفات درهمیشه تاریخ بوده و ازاین به بعد نیز وجود خواهد داشت، تصریح کرد: سازمان اوقاف در چنین موضوعاتی نیازمند همراهی دستگاه قضایی است.
محمدی: موقوفه تا ابد وقف است؛ موقوفه خواری معضلی اساسی است
نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر ماندگاری اصل موقوفه گفت: موقوفه الی الابد موقوفه است و هیچکس حق مسامحه بر سر آن را ندارد.
به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، حجت الاسلام علی محمدی پیش از ظهر دوشنبه در همایش مدیران کل اوقاف و امور خیریه استان های سراسر کشور در تبریز افزود: اصل موقوفه، ماندگار است و استفاده از منافع آن مورد تاکید مراجع تقلید است مگر در شرایط استثنایی که موقوفه باید تبدیل به احسن شود.
وی تاکید کرد: در موقوفات باید به نیت واقفین عمل شود تا عاملی برای ترغیب و تشویق مردم برای احیای فرهنگ وقف باشد.
محمدی به خیانت های گسترده عمال رژیم سابق و دست اندازی آنان به موقوفات اشاره و خاطر نشان کرد: در سه مقطع زمانی مختلف به ویژه حکومت محمدرضا شاه و در زمان اصلاحات ارضی نسبت به موقوفات تعرض گسترده ای صورت گرفت ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و اقدام شجاعانه امام خمینی اسناد واگذار شده موقوفات، باطل اعلام و املاک وقفی مجدداً احیا شد.
بدبینی به وقف باید در جامعه اصلاح شود
وی با اذعان به اینکه در زمان حاضر فرهنگ وقف متناسب با جایگاه این سنت حسنه مورد توجه قرار نمی گیرد، افزود: نوعی بدبینی نسبت به فرهنگ وقف وجود دارد که باید اصلاح شود. سرپرست سازمان اوقاف و امورخیریه اظهارات عده ای مبنی بر اینکه وقف، سرمایه مرده بوده و از عوامل عقب ماندگی مسلمانان است را رد کرد و گفت: وقف امری ارزشی و خیر است و از نظر اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی،‌ اجتماعی و عاطفی کامل ترین حکم الهی به شمار می رود.
حجت الاسلام محمدی افزود: با همه این تفاسیر مراکز معتبر علمی غرب از جمله دانشگاه آکسفورد و هاروارد از اعتبارات خیریه بهره مند بوده و از این اعتبارات استفاده می کنند.
موقوفه خواری از معضلات فراگیر کشور است
وی در ادامه موقوفه خواری را معضل فراگیر جامعه کنونی ایران دانست و اظهار داشت: یکی از اشکالات اساسی وارد به طلبه ها این است که مسایل شرعی وقف را ارائه نمی دهند و به کلی از پرداختن به این موضوع غافل شده اند.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه،‌ موضوع وقف را به لحاظ اینکه فرد در انجام این سنت می خواهد الی الابد از مال و املاکش خلع ید کند، بیشتر نیازمند تبلیغ و اطلاع رسانی است.
مدیران ارشد از احیای موقوفات نترسند
حجت الاسلام محمدی از آنچه ترس مدیران ارشد برخی استانها در احیای موقوفات به دلایل سیاسی،‌ امنیتی و اجتماعی خواند،‌ به شدت انتقاد کرد و افزود: سازمان اوقاف مسئول تامین امنیت و کنترل بحرانهای اجتماعی نیست لذا نباید به راحتی از کنار موقوفات عبور کرد.
وی نسبت به سهل انگاری مدیران اوقاف و امورخیریه استان ها هشدار داد و اضافه کرد: مدیران حق هرگونه مسامحه،‌ تساهل و تسامح در امور مربوط به وقفیات را ندارند و به لحاظ شرعی و قانونی مکلف به انجام وظایغ محوله هستند.
سرپرست سازمان اوقاف و امورخیریه به وجود 17 هزار رقبه و موقوفه غیرمتصرفی در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: استیفای حقوق موقوفه ها و تحقق شایسته نیات واقفین مستلزم همکاری دستگاه های اجرایی و تشکیلات قضایی استان است
منبع:اینساید اف ایران

No comments:

Post a Comment