Monday 12 July 2010

مسوول مزارسلطانی گناباد دراسارت

عباس‌علی زارع‌حقیقی از دراویش نعمت‌الهی گنابادی که متصدی مزار سلطانی بیدخت است دستگیر و روانهً زندان شد. او به خاطر مباشرت در اجازه‌ً دفن اموات در این محل در کنار بسیاری دیگر محکوم شد.روز ۱۶ خرداد او در بیدخت دستگیر شده بود و برای تحمل هفت ماه حبس روانه‌ً زندان شد. در حالی که حکم او سه ماه بود. شورای تامین شهرستان گناباد این درویش گنابادی را راهی زندان «وکیل‌آباد» کرده تا دوران محکومیت خود را سپری کند. برطبق آخرین خبرها وی هنوز در زندان وکیل آباد مشهد به سر می‌برد و شرایط مناسبی ندارد.
در هفته‌های پیشین راوی فشارها و مشکلات بر روی اقلیت‌های دینی و اجتماعی در ایران بوده و خواهیم بود. به گروه‌های مختلف اجتماع‌های اقلیتی در ایران پرداختیم. اما در ارتباط با اعلامیه‌ً دستور دستگیری و تهدید بسیاری از دراویش نعمت‌الهی گنابادی و اعلام احضار آن‌ها به وزارت اطلاعات و پلمب بعضی از فروشگاه‌های آن‌ها خبری را منتشر کردیم. پیش از آن هم نیروهای بسیجی به حسینیه آن‌ها در کرج حمله کردند.
دراویش نعمت‌الهی گنابادی نزدک‌ترین نگرش دینی و اعتقادی را به دین حاکمیت ایران و شیعه‌ً اثنا عشری دارند و اهل درگیری هم نیستند. در سال‌های گذشته تعداد بسیار زیادی از رهبران و گردانندگان در جمهوری اسلامی رویکرد تندی به آن‌ها نداشتند. منتسب است که «آیت‌اله خمینی» رهبر اول انقلاب ایران در خیلی از موارد آن‌ها را قبول کرد. قطب دراویش نعمت‌الهی گنابادی دکتر «تابنده گنابادی»، در گذشته وزیر دادگستری هم بوده است.
به هر روی تحمل‌ها کاهش پیدا کرده است. ۱۵ نفر از این افراد به وزارت اطلاعات احضار شدند. در ارتباط با وضعیت
عباس‌علی زارع‌حقیقی با «امیر اسلامی» یکی از وکلای دراویش نعمت‌الهی صحبت کردم. خبر داریم «عباس‌علی زارع‌حقیقی» از دراویش نعمت‌الهی و متصدی مزار سلطانی بیدخت، دستگیر و روانه‌ی زندان شد. از نحوه‌ی دستگیری و جرم او اطلاعاتی به ما دهید. عباس‌علی زارع‌حقیقی سه بار مورد محاکمه قرار گرفته است و اتهامات او شراکت در دفن اموات به صورت غیر‌مجاز بود. او برای سه ماه زندان قطعی هم اکنون در زندان وکیل آباد مشهد در محکومیت به سر می‌برد. وکلای دراویش لوایح متعددی را ارسال کردند و دفاعیاتی را انجام دادند. از جمله این‌که فعلی از طرف او انجام نشده و اتهامی به او منتسب نیست، عنصر قانونی که به او وارد کردند بر خلاف قانون است. دادگاه گناباد با استناد به ماده‌ی ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی او را به تحمل حبس تعلیقی و تعزیری محکوم کردند. بر فرض این‌که جرمی هم اتفاق افتاده باشد، عنصر قانونی این اتهام ماده‌ی ۶۳۵ قانون مجازات اسلامی است که حداکثر مجازات آن جزای نقدی است. متاسفانه مقامات قضایی سعی و کوششی داشتند که مجازات زندان برای او در نظر گرفته شود. گرچه افراد دیگری از نزدیکان متوفا هم بودند که مورد محاکمه قرار گرفتند و دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی آن‌ها را به استناد ماده‌ی ۶۳۵ به جزای نقدی محکوم کرده است
منبع:رادیو کوچه

No comments:

Post a Comment