Wednesday 21 July 2010

نامه سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای در مورد دراویش گنابادی

سایت رسمی دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی در نامه ای سرگشاده به رهبر ایران از برخوردهایی که با پیروان این سلسله می شود انتقاد کرده و بی خبری رهبران حکومت از آن را غیر قابل قبول دانسته است.

این پایگاه خبری که "مجذوبان نور" نام دارد، در نامه خود نوشته است که اقدامات حکومت علیه دراویش، سازماندهی شده و دارای "فرماندهی واحد" است و عاملان آن، این قدرت را دارند که "بزرگان نظام" را سال ها از این برخوردها بی خبر بگذارند یا اطلاعات نادرست به آنها بدهند.

در این نامه از تخریب حسینیه های دراویش در شهرهای قم، بروجرد و اصفهان، ممانعت از برگزاری مراسم آنها در شهرهای مختلف، جلوگیری از سفر رهبر سلسله به زادگاه خود، اخراج دراویش از ادارات و مراکز فرهنگی، ضرب و شتم، بازداشت و محکومیت دراویش به تحمل حبس، شلاق و تبعید و ابطال پروانه وکالت وکلای آنها، به عنوان "ستم"هایی یاد شده که در پنج سال اخیر به دراویش گنابادی روا داشته شده است.

برخورد با پیروان سلسله دراویش نعمت الهی گنابادی از بهمن ماه سال ۱۳۸۴ و با تخریب حسینیه دراویش در قم آغاز شد.

آیت الله حسینعلی منتظری، مرجع تقلید متوفی و بلند پایه ترین روحانی منتقد حکومت ایران در آن زمان، گفته بود که تخریب حسینیه دراویش و اعمال فشار بر آنها توجیه شرعی ندارد.

علاوه بر آقای منتظری، چهره های سیاسی جناح اصلاح طلب همچون مهدی کروبی و سازمان ها و نهادهای مدافع حقوق بشر به این فشارها اعتراض کردند، اما فشارها ادامه یافت و به تخریب حسینیه های دراویش در بروجرد (آبان ۱۳۸۶) و اصفهان (بهمن ۱۳۸۷) منجر شد.

اکنون سایت رسمی دراویش در نامه به آیت الله خامنه ای نوشته است که علت سکوت مسئولان در قبال برخوردهای "غیر قانونی" با دراویش، یا بی خبری و دریافت اطلاعات نادرست توسط آنها است و یا مصلحت اندیشی، که هیچ یک از آنها برای دراویش قابل پذیرش نیست.

در این نامه از رهبر ایران سئوال شده است: "وجه المصالحه قرار دادن امنیت و حیات اجتماعی بخشی از شهروندان مملکت، آن هم صرفا به دلایل اعتقادی، آیا عادلانه و به مصلحت کشور و منطبق با قانون اساسی است؟"

گروهی از روحانیان سنتی شیعه و مسئولان نهادهای مذهبی در ایران در سال های اخیر از گرایش روزافزون جوانان به بعضی اعتقادات عرفانی و صوفی گرایانه اظهار نگرانی کرده و این اعتقادات را گمراه کننده دانسته اند و به نظر می رسد که برخورد با دراویش گنابادی هم ناشی از همین نگرانی باشد.

سابقه سلسله دراویش نعمت اللهی گنابادی به شاه نعمت الله ولی، عارف قرن نهم هجری باز می گردد.

پیروان شاه نعمت الله ولی در سده های اخیر به سه شاخه ذوالریاستینی (منورعلیشاهی)، گنابادی (سلطانعلی شاهی) و صفایی (صفی علیشاهی) تقسیم شده اند.

اعتقادات شاخه گنابادی نسبت به شاخه های دیگر به اهل شریعت نزدیک تر است و پیروان این شاخه مکان های تجمع خود را به جای خانقاه، "حسینیه" می نامند.

رهبر یا "قطب" فعلی دراویش گنابادی نورعلی تابنده، معروف به مجذوبعلی شاه است.

منبع:مجذوبان نور

No comments:

Post a Comment