Thursday 8 July 2010

بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاههای تبریز بمناسبت یازدهمین سالگرد حوادث خونین روزهای ۱۸ تیر دانشگاه تهران و ۲۰ تیر دانشگاه تبریز

جمعی از دانشجویان دانشگاههای تبریز، به مناسبت یازدهمین سالگرد حوادث خونین روزهای ۱۸ تیر دانشگاه تهران و ۲۰ تیر دانشگاه تبریز بیانیه ای صادر کردند.در قسمتی از این بیانیه آماده است، دانشگاه بعنوان زادگاه نو اندیشی و چشم همیشه بیدار ملت با نگاه و آرمانی مستقل از حاکمیت و منتقد بر حاکمیت همواره پرچم دار حرکتهای آزادی خواهانه و مدنی مردم در تاریخ معاصر کشورمان بوده است.
متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

در آستانه یازدهمین سالگرد حوادث تلخ و خونین روزهای ۱۸ تیر دانشگاه تهران و ۲۰ تیر دانشگاه تبریز قرار گرفته ایم.روزهایی با حوادثی سرنوشت ساز که به ظاهر از آن تحت عنوان اعتراضی دانشجویی پیرامون سیری از اتفاقات منتهی به تیر ماه ۷۸ همانند قتلهای سازمان یافته زنجیره ای و توقیف روزنامه سلام و نیز طرح جنجالی اصلاح قانون مطبوعات مجلس شورای اسلامی تعبیر می شود. اما در نگاهی عمیق و موشکافانه سرآغازی بر موج جدید بیداری و آزادی خواهی ملت ایران بعد از انقلاب شکوهمند سال ۵۷ می باشد که در یازده سال اخیر سیری تکاملی بر خود گرفت و به چنان ظرفیت درونی دست یافت که طی یک سال گذشته دهها حماسه دیگر همانند ۱۸ تیر و ۲۰ تیر را آفرید.
حماسه ای که از همان روزهای نخستین بهار ۸۸ آغاز گردید و در ۲۲ خرداد به اوج رسید و در روزهای ۲۵ خرداد و ۳۰ خرداد و روز قدس و روز عاشورای حسینی تکرار گردید و این بیداری و اتحاد بی مثال ملت در قالب جنبشی خود جوش و مردمی که ریشه در روزهای خونین تیر ماه ۷۸ دارد تحت عنوان جنبش سبز مردم ایران تدایی گشت. آری دانشگاه بعنوان زادگاه نو اندیشی و چشم همیشه بیدار ملت با نگاه و آرمانی مستقل از حاکمیت و منتقد بر حاکمیت همواره پرچم دار حرکتهای آزادی خواهانه و مدنی مردم در تاریخ معاصر کشورمان بوده است.
زخم ها و هجمه های وارده بر پیکر دانشگاه در تیر ماه ۷۸ اگر چه لکه ای سیاه بر صفحه تاریخ حاکمیت در برابر آیندگان نقش کرده است ولی بی گمان نقطه شروعی گشت برای همه استادگی ها و اعتراض ها و فریادها در برابر خود محوری ها.... قانون گریزی ها .... بی عدالتی ها.... بدعت گذاریهای خطرناک در دین و تعابیر و برداشتهای کاملا سلیقه ای و سیاسی از اسلام..... تلاشهای مهندسی شده جهت حذف همه مخالفان و حتی منتقدین دلسوز.....برخوردهای شدید امنیتی با فعالین مدنی و دانشجویی.....تعلیق و تعطیلی فعالیت نهادهای مستقل و منتقد دانشگاه ها همانند انجمن های اسلامی....برخورد های شدید امنیتی با فعالین حوزه های مختلف مطبوعاتی و نقض صریح اصل آزادی بیان....تلاشی گسترده برای ایجاد ساز و کارهایی به منظور اعمال نظرهای مستقیم و صریح در بخشهای اساسی مرتبط با حاکمیت دمکراسی در جامعه( همانند برگزاری انتخابات)....معلق کردن اصولی از قانون اساسی همانند اصل ۲۷ قانون اساسی و اصول مربوط به حقوق شهروندی....اتخاذ سیاستهایی کاملا انتهاری و مخرب در جامعه بین المل که حاصلی جز تحمیل هزینه بر کشور و انذوای هر چه بیشتر برای حاکمیت در سطح جهان نداشته است.... اتخاذ سیاستهای اقتصادی بی ثبات و سلیقه ای و عدم مدیریت کارآمد سرمایه های ملی که با وجود منابع عظیم خدادادی همانند نفت نتایج مشهودی بر زندگی مردم نداشته است....و در نهایت هدایت مشهود و ملموس حاکمیت به سمت قدرت گرایی مطلق و دیکتاتوری...نکات مذکور تنها بخش بسیار کوچکی از انحرافات حاکمیت از مسیر آرمانهای ترسیم شده مردم در انقلاب سال ۵۷ بود. انحرافاتی که طی ۵ ساله گذشته و بویژه از آغازین روزهای سال ۸۸ کاملا آشکار گردید.
اما صد افسوس جریان حاکم به جای بازگشت بسوی این آرمانها و مردم همچنان برادامه راه در کج راهه ای که بر آن قدم گذاشته است اصرار می ورزد و از تمام ظرفیتهای خود برای نیل به اهدافش حتی به بهای جان مردم استفاده میکند.در پایان همه دست در دست هم هم قسم می شویم بر سرخی خون پاکترین جوانان این مرز و بوم که در راه آزادی ریخته شده لحظه های از آرمانهای سبزمان غافل نشویم.


جمعی از دانشجویان


دانشگاه تبریز


دانشگاه علوم پزشکی تبریز


دانشگاه آزاد تبریز


دانشگاه صنعتی سهند تبریز

منبع:
دانشجونیوز

No comments:

Post a Comment