Tuesday 6 July 2010

مصاحبه راديو كوچه با مصطفي دانشجو در خصوص افزايش فشار بر دراويش

اقلیت‌های اجتماعی و دینی بی‌شک در طول سه دهه پس از انقلاب در ایران بیش‌ترین ضربه‌ها را از عدم اجرای قانون، خود محوری‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی که در بعضی موارد حتی مغایر با قانون اساسی کشور در زمینه حقوق اقلیت‌ها بوده است، خورده‌اند. نگاه‌های متفاوت و متناقض در مسوولان وقت اجرایی کشور گاه تفاوت‌های فاحشی را در زمینه برخورد با اقلیت‌ها در ایران به وجود آورده است که همراه برای این قشر از جامعه زندگی توام با تزلزل و دور از فردای روشن را فراهم کرده است. این نوع برخورد در سال‌های اخیر روندی خشن‌تر و بی‌مهابا‌تر نیز به خود گرفته است. بی‌شک اگر اخبار ایران را دنبال کنید روزانه خبری در زمینه عدم رعایت حقوق اقلیت‌ها خواهید شنید. گاه خانه‌های بهایی‌ها را با بلدوزر تخریب می‌کنند و گاه محل کسب درویش‌های نعمت‌الهی را پلمب می‌کنند و شهروندان بهایی را از حق تحصیل محروم می‌کنند. در شرایطی که در کشور ایران حاکمیت شیعه‌ای وجود دارد که امام اول آن وقتی خلخال از پای زن یهودی می‌کشند

به عنوان خلیفه مسلمین اشک بر روی جاری می‌کند و فریاد وا اسفا سر می‌دهد، این رفتار را نسبت به اقلیت‌های مذهبی چگونه می‌توان تعبیر کرد. این مقدمه‌ای بود برای پرداختن به یکی از همین سلب حقوق قانونی در مورد یک اقلیت دینی که دست بر قضا بیش‌ترین انطباق را با فقه شیعه دارد. درویش‌های نعمت‌الهی که دیری است بر خلاف نص صریح قانون مورد آزار قرار می‌گیرند. طی چند روز گذشته دست‌گاه‌های امنیتی تعداد زیادی از این درویش‌ها را احضار و یا بازداشت کرده‌اند در شرایطی که جرم روشنی نیز بر آن‌ها متصور نبوده است.
اینک برخی از رسانه‌های نزدیک به این درویش‌ها اشاره می‌کنند وزارت اطلاعات با ارسال بخش‌نامه‌ای به کلیه ادارات خود در سطح شهرستان‌ها، دستور برخورد با دراویش، برخی اقلیت‌های مذهبی و همچنین دگراندیشان عقیدتی را صادر کرده و از دوماه پیش نیز، براساس همین بخش‌نامه، برگزارکنندگان مجالس هفتگی دراویش در شهرستان‌ها به ادارات اطلاعات احضار شده‌اند.
این گزارش با بیان این‌که «طبق بخش‌نامه اخیر وزارت اطلاعات، دراویش گنابادی و اهل تسنن و بهاییان در تمام شهرهای ایران باید تحت نظارت‌های امنیتی قرار بگیرند و با آن‌ها برخورد شود» خاطرنشان کرد در ماه گذشته، مجلسداران دراویش شهرهای بهبهان، بندر گناوه، بندرلنگه، قائم‌شهر، ساری، مسجدسلیمان، کوار، اهواز، شهرکرد، گلپایگان، کاشان، بیدخت گناباد و چندین شهر دیگر به ادارات اطلاعات احضار و مورد تهدید واقع شده‌اند. در همین رابطه، نهم تیرماه، ماموران با مراجعه به مغازه یکی از دراویش به‌نام «حسین دهقان» در بیدخت (گناباد)، اقدام به ارعاب و تهدید به پلمپ مغازه وی به‌دلیل استفاده از عبارت «هو ۱۲۱» کردند.
«عباس صالحیان‌برزکی» از دراویش گنابادی ساکن گلپایگان نیز، صبح روز نهم تیرماه، توسط نیروی انتظامی گلشهر گلپایگان به‌صورت تلفنی احضار و پس از مراجعه وی توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد. همان روز سه تن از دراویش گنابادی به نام‌های «حسین کاوه‌نوش‌آبادی » موذن نماز دراویش در کاشان و «عبداله علی‌مددکاشی» و «ناصر رحیمی» از دراویش این سلسله از سوی اداره اطلاعات کاشان تلفنی احضار و با مراجعه نام‌بردگان به ستاد خبری اطلاعات بازداشت شدند.
این در حالی است که «غلام‌عباس زارع‌حقیقی»، از دراویش گنابادی و متصدی مزار سلطانی بیدخت دستگیر و روانه زندان وکیل آباد مشهد شد. طی سال‌های اخیر و به‌ویژه یک‌سال گذشته، فشار زیادی بر دراویش و دگراندیشان عقیدتی در سراسر ایران وارد آمده است. برای بیش‌تر دانستن در مورد این اعمال فشار‌ها و مشکلات وارده بر درویشان نعمت‌الهی گنابادی با «مصطفا دانشجو» حقوق‌دان صحبت کرده‌ام. «آزمایش» خود یکی از وکیل های پرونده تخریب حسینیه درویش‌های گنابادی در قم بود که به دلیل حضور در این پرونده پروانه وکالتش لغو شد
منبع: مجذوبان نور

No comments:

Post a Comment