Thursday 21 October 2010

لاریجانی: هشدار رهبری در مورد عرفان خصوصاً بخاطر جاذبه اصل موضوع و تأثیر آن بر عده ای مهم است

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: وحدت از طريق كنار گذاشتن همه سليقه‌ها و اختلاف نظرها، وحدت شكننده‌اي است.به گزارش خبرگزاری دولتی ايلنا، علي لاريجاني در ادامه برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري با اشاره به عرفان كاذب كه خامنه ای در سخنان خود در قم به آن اشاره كردند، اظهار داشت: ممكن است اين عرفان‌ها به خاطر جاذبه اصل موضوع و تاثيرات آن‏ عده‌اي را جذب كند، اما عقبه‌اي ندارند. علت وجود همه اين جريانات عدم رجوع به متخصص است. بنابراين هشداري كه مقام معظم رهبري داده‌اند، هميشه مهم است. خصوصا اينكه انقلاب اسلامي يك جنبه بيداركننده براي منطقه دارد.
لاريجاني در ادامه، در پاسخ به اين سوال كه چطور عده‌اي توقع دارند جمهوري اسلامي با مباني ديني اداره نشود و جهان بيني جايگزين آنها چيست؟، افزود: كساني كه اين حرف را مي‌زنند، مي‌خواهند از چيزي تغافل كنند. زيرا نظام‌هاي ليبرالي يا ماركسيستي جنبه‌هاي ايدئولوژيك داشته و دارند. در حالي كه تفكر ديني مقوله اي فراتر از ايدئولوژي است، زيرا پايه‌هايش وحياني است و اگر چنين عنواني نيز به دين داده شود، مسامحتا داده شده است.
وي ادامه داد: ايرادي كه به تفكر اسلامي گرفته مي‌شود، به خاطر اين است كه آنها اصالت را به انسان‌ها مي‌دهند. اما تفكر اسلامي عامل رستگاري انسان را بيان مي‌كند كه ابعاد فردي و اجتماعي دارد و دليل خاتم بودن دين اسلام نيز همين مساله است.
لاريجاني با بيان اينكه سكولاريسم يك تفكر وارداتي است، گفت: نمي‌گويم مي‌توان مرزها را به روي افكار شرقي و غربي بست. اما ريشه افكار را نيز بايد بدانيم و به طور مثال توجه كنيم كه سكولاريسم با توجه به شرايط موجود در غرب شكل گرفت و نمي‌توان آن را گرته‌برداري كرد. لذا اگر كسي فكر كند با جدايي دين از سياست پيشرفت مي‌كنيم، تفكر ديني را ناقص كرده است.
نماينده قم در مجلس همچنين در مورد ابعاد سفر مقام معظم رهبري به قم با اشاره به سوابق تاريخي اين استان، تصريح كرد: يكي از مسائل مهمي كه نظام بايد به آن فكر كند، الگوي توسعه اسلامي ايراني است كه به حضور كارشناسان نياز دارد و بايد از عمق فكري استفاده شود. خوشبختانه در اين راستا مراكز پژوهشي خوبي در آن تاسيس شده كه حرف‌هاي نو در آنهاست.
وي در ادامه با بيان اينكه حضور مردم قم در استقبال از رهبري واقعا خارق‌العاده بود، گفت: سياستمداران دنيا وقتي پيوند عاطفي مردم و رهبري را مي‌بينند متوجه مي‌شوند نظام ما زنده و پرتحرك است و رابطه آگاهانه ميان مردم و رهبري وجود دارد و نمي‌توانند گستاخانه برخورد كنند. نتيجه اين مساله مستقيما به منافع ملي مربوط مي‌شود و در ارزيابي استراتژيست‌هاي آنها، تاثير زيادي مي‌گذارد.
لاريجاني همچنين در مورد دو رويكرد نسبت به رابطه مراجع و رهبري، اين رويكردها را شيطنت‌آميز دانست و تاكيد كرد: رابطه اين دو بخش روشن است و نسبتشان عاطفي و دوستانه است. زيرا از يك جنس هستند و انجام اين تفكيك‌ها براي اهداف ديگري است كه هر دو مانند لبه‌هاي قيچي عمل مي‌كنند. حوزه‌ها و مرجعيت ركن اصلي تفكر اسلامي هستند و اگر كسي مرجعيت را تخريب كند، ولايت فقيه را هم تخريب كرده است.
نماينده قم در مجلس در ادامه در مورد دليل طرح مشكلات معيشتي مردم توسط رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: دشمن فكر مي‌كند با تحريم‌ها مي‌تواند بين نظام و مردم فاصله‌اندازي كند. اما رهبري در زمينه وحدت و انسجام ملي مسائلي را مطرح كردند و تجمع مردم در سخنراني ايشان نشان داد كه آن رفتارها چنين جوابي دارد.
وي ادامه داد: اگر مسائل معيشتي مردم مانند گراني، اشتغال و توليد پرسرعت، حل شود؛ مشكلات كشور حل مي‌شود. در عين حال بين توجه به زندگي و معنويت نبايد افراط و تفريط كرد. زيرا در تفكر اسلامي دنيا و آخرت با هم ديده مي‌شود. بنابراين سخنان مقام معظم رهبري در زمينه معيشت مردم فوق‌العاده مهم است و مناقشات اصلي و فردي داخلي نبايد پوششي براي گم شدن مسائل آباداني كشور شود.
وي در ادامه با اشاره به بيان موضوع وحدت توسط رهبر معظم انقلاب و تاكيد بر اينكه اين هدف نيازمند يك پايه است، گفت: ولايت فقيه، مكتب امام(ره) و منافع ملي سه عامل وحدت است كه هر كدام مراتبي دارد و فهم مشترك با مردم نيز در اين ميان براي آباداني كشور مهم است.
لاريجاني تاكيد كرد: وحدت از طريق كنار گذاشتن همه سليقه‌ها و اختلاف نظرها، وحدت شكننده‌اي است. در اين زمينه وحدت در مجمع تشخيص مواردي تصويب شد و به رهبري ارسال شد كه براساس آن با در نظر گرفتن تنوع قومي، نوعي تئوري وحدت در كثرت ‌پذيرفته شدكه تئوري پايداري است. زيرا وقتي تعاطي افكار وجود داشته باشد، مانند اين است كه از يك بوستان با گل‌هاي گوناگون نگهداري مي‌كنيم.
رئيس مجلس تصريح كرد: اولين مساله در وحدت، وحدت ميان توده‌هاي مردم است كه نياز به اخلاق همزيستي دارد و مرتبه ديگر نيز وحدت نسبت به قواست. قوا دنبال تئوري آباداني هستند و اگر فهم مشترك مردم با آن پيوند برقرار نكند، كشتي حركت نمي‌كند. مسوولان قوا نيز بايد با حفظ جايگاه خود در قانون اساسي، روابط سازگاري را براي پيشبرد مجموعه داشته باشد.
رئيس قوه مقننه همچنين در ادامه در مورد اهميت سفر رهبر انقلاب براي استان قم با يادآوري عقب افتادگي تاريخي استان از زمان رژيم پهلوي گفت: مساله آب قم وضع نابساماني دارد كه مقام معظم رهبري براساس درخواست ما در اين زمينه عنايت كرده و به طور خاص اجازه دادند كه براي اين موضوع سرمايه‌گذاري شود و توصيه كردند كه مسوولان با جديت اين كار را دنبال كنند.
لاريجاني ادامه داد: مساله فرش هم بسيار مهم است. زيرا در قم اين صنعت وضعيت ممتازي دارد. اما در مورد بيمه فرش بافان مشكلاتي وجود دارد كه در مجلس براي حل اين موضوع قانوني را تصويب شد. همچنين موضوع صادرات از قم، صنعت و دامپروري نيز موضوعات مهم اين استان است كه اميدواريم در اين سفر تصميمات مناسب راه‌هاي جديدي باز شود تا سرعت كار در استان بيشتر شود.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه مسائل استان قم و نقايص آن حل شود
منبع: خبرگزاری دولتی ایلنا

No comments:

Post a Comment