Wednesday 13 October 2010

احضار و بازداشت دانشجویان دانشگاه تهران در پی نگرانی خامنه ای از عدم بررسی حمله به کوی

در حالی که پیش از این خامنه ای از عدم رسیدگی به پرونده حمله به کوی دانشگاه اظهار تاسف کرده بود، برخی منابع دانشجویی به "روز" گفتند روند احضار و بازداشت دانشجویان دانشگاه تهران، از آن زمان شدت گرفته است

خامنه‌ای در دیدار با عده ای از دانشجویان "خودی"، از روند پیگیری حادثه کوی دانشگاه انتقاد کرده و گفته بود: "من دنبال قضيه بودم و هستم. البته قضيه كند پيش رفته ولي بايد پيش برود. ان‎شاءالله پيش خواهد رفت. لكن تصور نكنيد فراموش شده است. برخي دستگاه‌ها شايد براي همكاري انگيزه لازم را ندارند اما بايد اين قضيه پيش برود."

این در حالی است که سردار عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، سال گذشته اعلام کرده بود: "گروه ویژه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده و احتمال می‌دهیم تا پایان این ماه [تیر ۱۳۸۸] دادگاهی مخصوص این عوامل تشکیل شود".


احضار، بازداشت، تهدید


روند احضار دانشجویان دانشگاه تهران درباره حادثه کوی دانشگاه، از تابستان سال گذشته آغاز شد. حدود 70 دانشجو به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شدند و درباره حوادث کوی دانشگاه مورد بازجویی قرار گرفتند. برخی از این دانشجویان هم به مدت چند روز بازداشت شدند.


بنا به گفته برخی از افرادی که مورد بازجویی قرار گرفته بودند، بیشتر بازجویی ها درباره افراد اصلی محرک برای تجمع در دانشگاه بوده است. همچنین در بازجویی ها اتهامات زیادی درباره بسیاری از دانشجویان عضو انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران، مطرح و از دانشجویان خواسته شد درباره آن ها تک نویسی کنند.


در این میان گفته می شود حراست دانشگاه تهران اعلام کرده هسته اصلی اغتشاشات، برخی از اعضای انجمن دموکراسی خواه هستند که در انتخابات نیز از فعالان ستاد کروبی بوده و تجمعات دانشگاه را ترتیب می داده اند.


اما هم زمان با آغاز سال تحصیلی، مساله کوی دانشگاه به سازمان قضایی نیروهای مسلح ارجاع شد. غلام عباس ترکی، قاضی این پرونده، اعلام کرده است که وی از سوی دادگاه انقلاب برای رسیدگی به این پرونده، نیابت قضایی دارد. اینگونه بود که روند احضار دانشجویان به سازمان قضایی نیروهای مسلح آغاز شد.


همزمان مسوولان کوی دانشگاه، بسیاری از ساکنان کوی را از خوابگاه ها اخراج کرده اند. در حال حاضر تمام دانشجویان ترم 9و بالاتر کارشناسی و ترم 6 و بالاتر کارشناسی ارشد از کوی اخراج شده اند.


روند احضار دانشجویان، پس از تعطیلات نوروز نیز ادامه پیدا کرد. این بار اما علاوه بر 70 دانشجویی که پیش از این احضار شده بودند، برخی دیگر نیزوارد قضیه شدند. از جمله این افراد می توان به فرزانه جلالی اشاره کرد که اخیرا مشخص شده با وجود کسب رتبه ی شش علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد، ستاره دار شده و از ادامه تحصیل بازمانده است.


اما پس از سخنان ایت الله خامنه ای در استانه سال تحصیلی جدید، این بار روند احضار و بازداشت دانشجویان، شکل سریع تری به خود گرفت. اما تفاوت این حضارها و بازداشت ها آن بود که این بار حتی دانشجویانی که ساکن کوی دانشگاه نبودند نیز، با احضاریه مواجه شدند.


در این میان حدود 30 دانشجو هم بازداشت شدند که اکثر آن ها پس از مدت کوتاهی از زندان آزاد شدند. افرادی که احضار شده بودند نیز با قرار کفالت، از بازداشت رها شدند.


هنوز کمتر از ده دانشجو در بازداشت به سر می برند. از آن جمله می توان به نعیم آقایی، دبیر سابق انجمن دموکراسی خواه اشاره کرد که روز گذشته بازداشت شد. همچنین ایوب نعمتی، از دیگر دانشجویانی است که همچنان در بند دو الف سپاه در زندان اوین و در سلول انفرادی به سر می برد.


در این میان، بیشترین فشار به دانشجویان، برای آن بوده است که مسوولیت تخریب اموال عمومی را به گردن بگیرند. از آن جمله می توان به بانک ها و مغازه هایی که در شب حمله به کوی دانشگاه به آتش کشیده شد و همچنین سالن شهید نوروزی و کتابخانه اشاره کرد. دانشجویان در بازجویی ها، تخت فشارهای بسیار قرار گرفته اند که مسوولیت این تخریب ها را به عهده بگیرند.


گفته می شود برخی از دانشجویان تهدید شده اند که در هر صورت، دردادگاه به اتهام تخریب اموال عمومی محاکمه خواهند شد و جریمه ای تا سقف 150 میلیون تومان، برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد.


به این ترتیب سخنان رهبر جمهوری اسلامی، باعث شده روند رسیدگی به پرنده کوی دانشگاه، سریع تر شود. اما این سرعت، تنها برای دانشجویان است. آیا نتیجه پرونده حمله به کوی دانشگاه همچون سال 78، تنها باعث محکومت دانشجویان خواهد شد؟

حسین محمدی

منبع: روز

No comments:

Post a Comment