Tuesday 2 November 2010

"چهار ماه قبل ریاست ‌جمهوری برای انحلال دانشگاه دستور کتبی داده بود"

توپ انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران به زمین رئیس جمهور افتاد. چنان که دکتر سید علی ابطحی، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید مردادماه، نهاد رئیس جمهوری نامه ای را به وزارت بهداشت داده بوده و تکلیف کرده که دانشگاه ایران ادغام شود. هر چند به گفته دکتر ابطحی، در دستور کتبی، حرفی از "انحلال" نبوده، ولی به خاطر تصمیماتی که وی می گوید در چند و چون آن نیست، ابلاغیه تحویل کلیه امکانات چهارمین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور به دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و کرج شامگاه جمعه صادر شده و وی تنها، آن دستور را اجرا می کند. ابطحی با وجودی که این روزها بسیار "پرکار" است و باید حوزه مدیریت خود را به دانشگاه علوم پزشکی تهران، تحویل دهد، پذیرفت در نیمروز دوشنبه، با "خبرآنلاین" به گفتگو بنشیند تا ابعاد تازه ای از برنامه انحلال دانشگاه ایران را بازگو کند.

انحلالی که گفته می شود تصمیم آن مجلس را شوکه کرده، باعث آبروریزی کمیسیون بهداشت شده و هیچ کس به جز چند تن از نزدیکان وزیر بهداشت تا آخرین دقایق ابلاغ، از آن خبر نداشته است. شاید این روزها فشارهای سیاسی وارد شده به دکتر ابطحی و مجموعه وزارت بهداشت، آنها را واداشته تا از نامه ای خبر دهند که 4 ماه پیش از سوی ریاست جمهوری صادر شده و تا امروز، از آن خبری نبوده است. اکنون با اعلام این نامه، مناسبات در حوزه بهداشت و درمان، رنگ و بوی سیاسی تری می گیرد. در ادامه گفتگوی اختصاصی "خبرآنلاین" با این رئیس معزول را می خوانید:


آقای دکتر ابطحی، گفته می شود دستور انحلال دانشگاه ایران به دلیل برخی ملاحظات سیاسی، صادر شده، آیا شما این موضوع را تایید می کنید؟


روز شنبه گذشته به من ابلاغیه ای را نشان دادند که در روز 18 مردادماه از ریاست جمهوری صادر شده بود و دستور داده بودند با توجه به تشکیل استان البرز، دانشگاه علوم پزشکی ایران، امکانات بهداشتی و درمانی خود را که در حیطه این استان قرار می گرفت به دانشگاه علوم پزشکی کرج تحویل دهد. الان هم ما در دانشگاه، مشغول این کار و انجام سایر امور هستیم.


یعنی تصمیم برای انحلال دانشگاه ایران توسط نهاد ریاست جمهوری گرفته شده؟


زیر نامه ای که به من نشان دادند، امضای آقای فروزنده معاونت محترم نیروی انسانی رئیس جمهور بود. در این نامه، حرفی از انحلال برده نشده بود. دستور داده بودند قصدشان کوچک کردن تهران و خروج نیروها از تهران است. این کار هم اکنون در حال انجام است. با ایجاد دانشگاه علوم پزشکی البرز، امکانات درمانی ما که در نظرآباد، کرج و سایر شهرهای همجوار بود به آنجا منتقل می شود. بسیاری از نیروهای ما هم که شاغل آن استان بودند، می توانند از مشوقهایی که در نظر گرفته شده، استفاده کنند و به استان البرز بروند.


با این وجود، شما نزدیک به 14 هزار نیرو دارید که طبق اعلام وزیر بهداشت تنها 1800 نفر آنها در حوزه استان البرز قرار دارند. چطور این تصمیم به کوچک سازی تهران، کمک می کند؟


وقتی بیمارستانهای ما در خارج از تهران به علوم پزشکی البرز منتقل شود، طبعا تعداد زیادی از نیروهای ستادی ما نیز کاری در تهران نخواهند داشت و در اینجا مازاد اعلام می شوند. آنها نیز می توانند به اختیار خود از تشویقهای مالی و اداری که در نظر گرفته شده، استفاده کنند و به کرج بروند. ما نیز سعی می کنیم تسهیلات حضور آنها را در کرج فراهم کنیم.


می فرمایید در نامه ریاست جمهوری حرفی از انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران نبوده و تنها دستور کتبی داده بودند برای واگذاری واحدهای استان البرز. آیا دستور انحلال و واگذاری سایر تشکیلات و بیمارستانهای واقع در تهران، به صورت شفاهی داده شده؟


ببینید، من نمی توانم بگویم به صورت شفاهی چه گفته اند. در ثانی اصلا موضوع دانشگاه ایران، انحلال نیست. بلکه "ادغام" است. هیچ چیزی منحل نشده، بلکه دانشگاه علوم پزشکی ما در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی ادغام شده اند.


ولی قبول دارید کاری که انجام شده، بسیار فراتر از دستور کتبی بوده است؟


من به این فکر نمی کتم. نمی دانم، شاید این طور باشد. وقتی که این تصمیم را گرفتند، به ما که اطلاع ندادند. شخصا در این تصمیم نه نقش داشتم نه اطلاعی از کم و کیف تصمیم گیریها دارم. امروز معاونت محترم بهداشت و درمان وزارتخانه در بیمارستان حضرت رسول، توضیح کافی در این مورد برای مدیران ما دادند و گفتند که چه تصمیمی گرفته شده و ما باید چه کار بکنیم.


آقای فروزنده که می فرمایید نامه انحلال دانشگاه ایران را امضا کرده، دلایل دیگری را هم برای خلوت سازی تهران مطرح کرده. آیا به نظر شما موضعگیری دانشگاهیان دانشگاه شما در سال گذشته، دلیل انحلال است؟


ببینید! یک دستوری از ریاست جمهوری آمده و بعد از 3 ماه که برخی از مدیران قبول نمی کردند، اجرایی شده. همین دیروز مقام عالی وزارت، خانم دکتر دستجردی به من گفت برخی از مدیران، مدتها زیر بار انجام این کار نمی رفتند. بالاخره، جمعه تصمیم گرفتند این کار را بکنند و ما هم دستورات را اجرا کردیم.


ولی به هر حال چهارمین دانشگاه علوم پزشکی کشور با یک نامه منحل شد و کمیسیون بهداشت مجلس هم می گوید شوکه شده و برای همین جلسه اضطراری تشکیل داده. چطور می توان این تصمیم را توجیه کرد؟


صمیمانه خدمتتان بگویم اگر در یک جلسه دوستانه امکان آن باشد که خدمت بزرگواران باشم، حاضرم به عنوان یک کارشناس کار کرده مشکلات مختلف سیستم سلامت را بگویم، ولی در این تصمیم گیریها که عرض کردم، اینجانب هیچ نقشی نداشته ام و چیزی نمی دانم. در حقیقت ما سالها مشکل در دانشگاه علوم پزشکی ایران داشتیم، از جمله درباره مسایل نظارتی، اماکن، آموزش، بهداشت محیط و بسیاری از امور دیگر. یک جایی کار انجام می شد و جای دیگر نمی شد. واقعا این خیابان با آن خیابان، تفاوت خدمت رسانی زیادی داشت.


صحبت درباره تفاوت سطح خدمت در اینسو و آنسوی خیابان را وزیر بهداشت هم گفته اند، ولی آیا این انحلال باعث می شود خدمات شما، یکسان شود؟


در جلسه ای که امروز در خدمت معاون محترم وزیر بودیم، ایشان بارها مطرح کردند که این ادغام، باعث هم افزایی است. حقیقتا اگر این مطلب اتفاق بیفتد و دانشگاه ها از نیروهای علمی یکدیگر استفاده کنند، می توان نقشه جامعه علمی و چشم انداز 20 ساله را اجرا کرد. در دراز مدت هم این هم افزایی بسیار موثر است. البته شما فکر نکنید من می خواهم کاری را که شده، توجیه کنم.


برخی از دانشکده های دانشگاه تهران، گفته اند دانشجویان شما را پذیرش نمی کنند. تکلیف این دانشجوها چه می شود؟


کسی قرار نیست به دانشگاه تهران برود. دانشجویان اینجا، خوابگاه و بیمارستان دارند. آنها برداشت غیر صحیحی کرده اند که باعث مسایل روزهای گذشته در بین دانشجویان شد. هیچ کس قرار نیست از اینجا برود. تنها نام دانشگاه و رئیس آن عوض شده. اتفاقات روزهای گذشته هم تمام شد و دانشجویان آرام شدند.


آقای دکتر ابطحی، نظر شخصی شما را می خواهم بدانم: از انحلال دانشگاهتان راضی هستید؟


ما گرفتاری زیادی داریم. ادغام دانشگاهی به این بزرگی و تحویل دادن آن به واحدهای دیگر، کار بسیار سختی است. راه طولانی است و کار مشکل

منبع: خبرآنلاین

No comments:

Post a Comment