Sunday 21 November 2010

"بازداشت فعالان دانشجویی در آستانه روز دانشجو در ایران"

در روزهای اخیر چهار فعال دانشجویی از اعضای منتخب شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند. بازداشت شدگان علی قلی زاده، علیرضا کیانی، محسن برزگر و محمد حیدر زاده همزمان با نزدیک شدن به 16 آذر که در ایران روز دانشجو نام گذاری شده صورت گرفت

این برخورد با فعالان دانشجویی با حوادث دیگری ، از جمله بازداشت تعدادی از وکلا و صدور احکام برخی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات همراه بود.

یکی از اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت امروز یکشنبه 21 – 11 – 2010 در گفتگو با العربیه. نت ماجرای دستگیری فعالان دانشجویی را شرح داد.


این منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود درباره زمان نحوه دستگیری ها به العربیه.نت گفت: "علی قلی زاده روز جمعه 14 آبان با یورش نیروهای امنیتی به منزل پدریش بازداشت شد. 8 مامور امنیتی پس از ورود به منزل پدری این فعال دانشجویی بدون نشان دادن حکمی او را دستگیر کردند.


علیرضا کیانی هم روز یکشنبه 16 آبان پس از خروج از دانشگاه مازندارن توسط 3 مامور اداره اطلاعات دستگیر شد. صبح همان روز محسن برزگر پس از تماس اداره زندان شهرستان بابل برای مراجعه به زندان برای رفع نقص پرونده به این زندان رفت وهمانجا دستگیر شد. محمد حیدر زاده هم روز یکشنبه پس از احضار به اداره اطلاعات شهرکرد بازداشت شد."


منبع مطلع تاکید کرد تمامی این دستگیری ها بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفت و ماموران امنیتی در حین بازداشت این فعالان دانشجویی در پاسخ به علت دستگیری به آنها گفته بودند فقط برای چند ساعت بازجویی خواهند شد

دستگیری بعد از انتخابات شورای مرکزی

فعالان دانشجویی دستگیر شده، اعضای منتخب شورای مرکزی دفترتحکیم بودند که به تازگی از طریق انتخابات توسط شورای عمومی دفترتحکیم وحدت انتخاب شده بودند.

دفتر تحکیم وحدت متشکل از انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور هرساله شورای عمومی تشکیل می دهد و اعضای شورای مرکزی خود را انتخاب می کند. اما این بار به دلیل مسایل امنیتی پیش آمده پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری سال گذشته ایران، نشست شورای عمومی و انتخابات، از طریق اینترنت به صورت آنلاین برگزارشد.


فعالان دانشجویی بازداشت شده علی قلی زاده دبیرانجمن اسلامی دانشگاه شاهرود ، علیرضا کیانی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگا مازندارن، محسن برزگر دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروان بابل و محمد حیدرزاده عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه شهر کرد بودند

پروژه از پیش طراحی شده

دستگیری این افراد پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات شورای مرکزی صورت گرفته است. عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در این باره به العربیه گفت: " تصور می کنم که این پروژه از چند هفته قبل از برگزاری انتخابات شورای مرکزی دفترتحکیم توسط رسانه های وابسته به نهاد های امنیتی از جمله رجانیوز کلید خورده بود.

رجانیوز در گزارشی در ٩ آبان تحت عنوان "تحرک تیم مرتبط با منافقین برای احیای طیف علامه در پوشش جدید" و با تاکید بر "غیرقانونی بودن" دفتر تحکیم وحدت اتهاماتی را متوجه فعالان دانشجویی کرد."


به گفته این منبع مطلع این گزارش بدون ارائه هرگونه مدرکی مدعی اثبات ارتباط دو عضو این تشکل با "گروهک پژاک" (یکی از احزب اپوزیسون کرد) و "گروهک منافقین" (سازمان مجاهدین خلق) و دریافت کمک های بسیار از آن ها شده بود. این سایت در ادامه این گزارش، خبر از "فریب خوردن" تعدادی از "فعالان درجه چندم برخی دانشگاه ها [...] جهت ایجاد گروهک جدیدی که منویات گروهگ تروریستی منافقین را در پوشش تشکلی دانشجویی به نام طیف علامه اجرا کند" داده بود.


پس از انشقاق در دفتر تحکیم وحدت، انجمن های اسلامی اصلاح طلب به "دفتر تحکیم وحدت طیف علامه" شهرت یافتند

سوابق دستگیر شدگان

فعالان دانشجویی دستگیر شده، دارای سوابق بازداشت و محکومیت نیز هستند. علیرضا کیانی در تاریخ 24 خرداد 88 توسط نیروهای امنیتی به دلیل حضور در تجمع اعتراضی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در بابل دستگیر شده بود و در دو دادگاه عمومی و انقلاب مجموعا به 14 ماه حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد.

محسن برزگر که در تاریخ 28 خرداد 88 در بابل دستگیر شده بود به 10 ماه حبس تعزیری محکوم شد.وی چندی پیش پس از گذراندن نیمی از دوران حبس خود از زندان آزاد گشت. علی قلی زاده و محمد حیدرزاده نیز در مواردی به اداره اطلاعات احضار و یا از طریق تماس تلفنی تهدید شدند. علی قلی زاده سابقه بازداشت قبل از انتخابات داشته او در 17 تیر 87 توسط نیروهای اطلاعاتی شهر مشهد بازداشت شده بود

برای ما وکیل نگیرید

این منبع مطلع درباره وضعیت کنونی فعالان دانشجویی دستگیر شده به العربیه. نت گفت: " هر چهار نفر این فعالین دانشجوئی را پس از بازداشت در محل سکونت یا تحصیل خود به تهران منتقل کرده اند. در روزهای اخیر علی قلی زاده، علیرضا کیانی، محسن برزگر و محمد حیدرزاده پس از تماس تلفنی با خانواده های خود از حضور خود در بند 209 زندان اوین خبر دادند. این افراد طی مکالمه تلفنی با خانواده هایشان از وضعیت خود ابراز رضایت کردند ولی بعضی از خانواده های دانشجویان در عادی بودن شرایط مکالمه به دلیل استرس و لحن صحبت فرزندانشان تردید دارند. آنها در همین مکالمات تلفنی از خانواده هایشان خواستند که برای پیگیری پرونده آنها اقدامی نکنند و یا به دنبال وکیل برای پذیرفتن وکالت پرونده های آنها نباشند

تهدید خانواده های دستگیر شدگان

در روزهای اخیر، سایت های اصلاح طلب، از تهدید خانواده های چهار عضور شورای مرکزی تحکیم وحدت دستگیر شده و فشار بر آن ها خبر داده بودند.

این منبع مطلع در این باره به " العربیه. نت " گفت: "در هفته گذشته اداره اطلاعات استان مازندران اقدام به بازداشت مرتضی کیانی برادر علیرضا کیانی کرد. علت این بازداشت تهدید خانواده این فعال دانشجویی برای جلوگیری از اطلاع رسانی و ممانعت از هرگونه مصاحبه با رسانه های منتقد بوده است. خانواده محسن برزگر و علی قلی زاده و محمد حیدرزاده نیز از طریق تماس تلفنی اداره اطلاعات تهدید شده اند که در صورت هرگونه مصاحبه با رسانه ها از هرگونه ملاقات و یا تماس فرزندانشان ممانعت می شود."

موضع دفتر تحکیم وحدت

اما پس از بازداشت ها روابط عمومی و شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در بیانیه های جداگانه ضمن محکومیت بازداشت چهار تن از اعضای منتخب خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای خود شده اند. در قسمتی از این بیانیه آمده است:
"علی رغم تمام فشارهای وارده در هفته های اخیر دفترتحکیم وحدت تلاش کرد با برگزاری نشست مجازی، انتخابات سالانه شورای مرکزی این تشکل را برگزار نماید.

اما فشار بی امان و تهدیدهای فراوان از طرف نهادهای امنیتی جهت عدم برگزاری این نشست و انتخابات بر اعضای شورای مرکزی و کاندیداهای این انتخابات، از پیش از برگزاری نشست آغاز و تا به امروز ادامه یافته است. اقتدارگرایان که خود را در جلوگیری از تداوم حیات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان ( دفتر تحکیم وحدت ) در این مدت، علیرغم فشارهای سنگین وارده بر انجمن های اسلامی، ناکام دیده اند، اقدام به بازداشت گسترده و انتقام گیری از کاندیداهای شورای مرکزی این تشکل کرده اند."


دفترتحکیم وحدت در ادامه این بیانیه بر ادامه فعالیت خود با وجود فشارها تاکید کرده است

تعداد کل فعالان دانشجویی دستگیر شده

عضور شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت درباره آمار کل دانشجویان و فعالان دانشجویی که در زندان های جمهوری اسلامی ایران به سر می برند ، گفت: " متاسفانه به دلیل پنهان کاری های حکومت آمار دقیقی از کل دانشجویان در بند در دست نمی باشد اما فعالین حقوق بشر و دانشجوئی در داخل و خارج از کشور در تلاش اند تا آماری واقعی از تمامی دانشجویان گمنامی که تاکنون شناسائی نشده اند ارائه دهند. البته باید ذکر کنم که تا حدود زیادی در این موضوع موفق بوده اند."

او در این باره ادامه داد: "در حال حاضر غیر از چهار تن از اعضای دفتر تحکیم وحدت که به تازگی بازداشت شده اند میلاد اسدی و بهاره هدایت دو تن از اعضای سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و ضیاء نبوی، مجید توکلی، مجید دری، علی ملیحی، مهدیه گلرو و عاطفه نبوی از جمله فعالین دانشجوئی باسابقه ای هستند که در حال حاضر در زندان های جمهوری اسلامی در حال سپری کردن دوران حبس های سنگین خود هستند

منبع: دانشجو نیوز به نقل از العربیه

No comments:

Post a Comment