Tuesday 14 September 2010

افزایش ستاره‌ها در آسمان دانشگاه؛ پاکسازی اساتید و فعالین دانشجویی

در حالی که مسوولان دولتی بارها بر نبود دانشجویان ستاره‌دار تاکید کرده‌اند، رسانه‌ها خبر از ستاره‌دار شدن یک فعال دانشجویی دیگر می دهند. آن‌گونه که سایت "دانشجونیوز" نوشته است، آرمان صداقتی عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و فعال دانشجویی این دانشگاه، علی رغم قبولی در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، از تحصیل در این دانشگاه محروم شده است

نام این فعال دانشجویی که در آزمون کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد شرکت کرده بود در ساعات اولیه اعلام نتایج در سایت دانشگاه آزاد درج و قبولی وی در رشته اقتصاد انرژی دانشگاه آزاد تهران مرکز اعلام شد اما پس از دقایقی کارنامه وی از صفحه محو و در صفحه سایت نوشته شد: "داوطلبی با چنین مشخصاتی وجود ندارد."

روند ستاره دار شدن دانشجویان منتقد، باروی کارآمدن دولت نهم آغاز شد و هر سال تعداد زیادی از دانشجویان منتقد از تحصیل در مقاطع بالاتر محروم می‌شوند. آن‌گونه که مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات گفته است: "بر اساس روال معمول در اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش آموزش کشور، پرونده تعداد معدودی از پذیرفته شدگان آزمون (در حدود 10 تا 15 نفر) به دلایل نقص مدارک آموزشی و یا شبهه مسائل اخلاقی و انضباطی مورد بررسی مجدد قرار می گرفت که عمدتا نیز پس از رفع نقایص، اشکالات فوق بر طرف می گردید. از این رو به دلیل محدود بودن تعداد و رفع موانع به طور معمول و علیرغم وجود فضای باز سیاسی هیچگاه این موضوع به یک معضل دانشجویی و اجتماعی تبدیل نشد. با کمال تاسف روال متعارف مذکور در فوق از همان ابتدای دولت نهم با عنوان جنجالی ستاره دار شدن به یک پدیده گسترده سیاسی برای برخورد با دانشجویان فعال سیاسی تبدیل شد. به نحوی که بیش از هزار نفر از پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد سال 1385 مشمول عنوان ستاره دار و عمدتا دچار مشکل در ادامه تحصیل شدند. علیرغم پیگیری های متعدد و مراجعه به مراجع ذیصلاح و عدم حصول نتیجه، دامنه اعتراضات دانشجویی گسترش و ادامه یافت. بنابراین متذکر می شود که پدیده دانشجویان ستاره دار و خسارات ناشی از آن در حوزه آموزش عالی و جامعه، اختصاص به دولت نهم دارد."


ستاره شدن دانشجویان منتقد از سال 85 شروع شد. از آن سال به بعد هر سال، تعداد دانشجویان ستاره دار افزایش یافته است. در سال جاری براساس اطلاعاتی که به روز رسیده است، حداقل 70 دانشجو ستاره دار و از تحصیل در مقاطع بالانر محروم شده اند. از سوی دیگر در سال جاری این دانشجویان حتی امکان تحصیل در دانشگاه ازاد را نیز ندارند؛ اتفاقی که در سال های گذشته کمتر افتاده است.


به این ترتیب علاوه بر فعالان دانشجویی، عده ای از فعالان ستادهای انتخاباتی نیز از تحصیل محروم شده اند. از این دانشجویان خواسته شده علاوه بر نوشتن انزجارنامه نسبت به رهبران جنبش سبز، با مقامات امنیتی برای شناسایی معترضان نیز همکاری کنند. درخواستی که با واکنش اعتراضی برخی از این دانشجویان رو به رو شده است.


لازم به ذکر است بیش از ۱۵ دانشجوی پلی تکنیک نیز امسال در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی ستاره دار و از ادامه تحصیل محروم شدند.


برخورد با اساتید منتقد


در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی، دانشگاهها واساتید مستقل در معرض برخوردهای تازه ای ازجمله احضار به مراجع انتظامی و حراستی قرار گرفته اند.


پس از برکناری یوسف ثبوتی که موجب اعتراضات دانشجویی در دانشگاه زنجان و همچنین نوشتن نامه و ابراز نگرانی از سوی 162 فیزیکدان کشور شد، در روزهای گذشته تعدادی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس هم به مراجع امنیتی احضار شده اند. گفته می شود یکی از دلایل این احضارها انتشار نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای در سال گذشته و ابراز نگرانی از فشارها و محدودیت ها بر فضای دانشگاهی، با امضای 114 نفر از اساتید بوده است. این در حالی است که پیش از این حکم هیات علمی دو تن از اساتید تربیت مدرس، علیرضا بهشتی و قربان بهزادیان نژاد که پس از انتخابات بازداشت شده اند تعلیق شده است.


از سوی دیگر برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که دو تن از استادان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با بازنشستگی اجباری مواجه شده اند.این دو استاد بازنشسته شدۀ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دکتر حسن عابدی جعفری و دکتر داود کریمی دستجردی هستند.


عابدی جعفری از مشاوران میر حسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بوده و همانند بیشتر مشاوران موسوی، پس از انتخابات نیز مدتی در بازداشت به سر برده است.


گفته می شود طبق اعلام مقامات دانشگاه، دوشنبه 15 شهریورماه تاریخ رسمی بازنشستگی اجباری عابدی جعفری است و وی باید دفتر کارش در دانشکده را تحویل دهد.


هنوز از جزئیات بازنشستگی اجباری داود کریمی دستجردی خبری منتشر نشده است.


اوایل هفته گذشته هم معاون اداری و مالی دانشگاه تهران از بازنشستگی حدود۴۰ نفر عضو هيات علمی این دانشگاه از ابتدای سال ۸۹ تاکنون خبر داده و همزمان مدعی شده بود: "نبايد به بحث بازنشستگی اساتيد نگاه سياسی داشت ."


هفته گذشته نیز، منابع خبری از تغییر و برکناری بیست رئیس دانشگاه و پژوهشگاه کشور ظرف سه ماه اخیر گزارش داده بودند.


فشار بر دانشجویان دانشگاه مازندران


در ابتدای سال جدید دور تازه ای از فشارها بر دانشجویان و فعالین دانشجویی مازندران آغاز شده است. در همین راستا مدیریت و حراست دانشگاه علوم فنون بابل اقدام به صدور احکام انضباطی برای فعالین دانشجویی آن دانشگاه کرده اند. این احکام بدون احضار به کمیته انضباطی صادر و در لحظه حضور دانشجویان در دانشگاه برای آغاز ترم جدید به آنان ابلاغ شده است.


تا کنون برای ۵ نفر از دانشجویان حکم یک ترم محرومیت از تحصیل، برای ۳ نفر تعلیق معلق و برای ۱۰ دانشجو نیز حکم توبیخ کتبی صادر شده است

منبع: دانشجو نیوز

No comments:

Post a Comment