Tuesday 14 September 2010

مصطفی دانشجو: ما دراویش گنابادی همدل و دارای روحی واحدیم

وقتی محمد مروی از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی، به امر دادستان گناباد، به اتهام "تمرد از دستور ماموران انتظامی" روانه زندان شد، همزمان به دستور مقامات اطلاعاتی و دادستان ، موی سر وی را تراشیدند . این اقدام مسوولين ،‌ مورد اعتراض دراویش و اهالی بيدخت قرار گرفت و گروهی از جوانان اين شهر و کلیه پرسنل پايگاه خبري دراويش نیز در اعتراض به این عمل غیر قانونی دستگاه قضایی و امنیتی، اقدام به تراشیدن موی سر خود نمودند

روز گذشته نیز مديران و کارکنان سايت مجذوبان نور، پايگاه خبري دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي، در اعتراض به تراشيدن موي سرآقای محمد مروي از سوي ماموران امنیتی و مسوولين زندان گناباد ، در همراهي با ديگر دراويش شهرستان بيدخت ، موي سر خود را تراشيدند. این همبستگی نمادین و شیوه اعتراض به رفتار حکومت بهانه ای شد تا با یکی از مدیران سایت مجذوبان نور که خود نیز اقدام به تراشیدن موی سر کرده است، گفتگو کنیم. مصطفی دانشجو وکیلی است که پروانه وکالتش در جریان دفاع از حقوق دراویش توسط مراکز امنیتی ابطال شده است.

در حال حاضر چند نفر از دراویش در زندان به سر میبرند؟ و موضوع اتهامی آنها چیست؟

در حال حاضر آقاي لباف در شهربابك از توابع استان كرمان در تبعید هستند. آقاي هادي رحمانيان از دراويش سروستان در زندان می باشند. ولي افراد ديگري هم داريم كه از سوي محاكم قضايي در شهرهاي مختلف تحت پيگرد قرار دارند . ماموران امنیتی و مسئولین قضایی یاد گرفته اند که به دلیل همبستگی دارویش با یکدیگر و جلوگیری از واکنش سراسری آنها بعد از دستگیری ها و بگیر و ببندها به سرعت دراویش را به قید ضمانت آزاد می کنند و همین امر باعث شده است که به صورت خود جوش بسیاری از آنها از سپردن وثیقه خود داری نمایند . در حال حاضر بیش از 500 نفر با همین شرایط پرونده های آنها در محاکم قضایی در حال رسیدگی می باشد اما ظاهرا برای جلوگیری از واکنشهاي غیرقابل پیش بینی ، آزاد می باشند، جز عده قلیلی که هم اکنون در بازداشت می باشند ، عناوين اتهامي اكثرآنها اقدام علیه امنیت ملی واخلال در نظم عمومي است. به عنوان مثال ، تعداد قريب به 110 نفر كه در جريان تخريب حسينيه دراويش در بروجرد در سال 86 دستگير شده بودند اكنون پس از گذشت 3 سال ، به اتهام اقدام عليه امنيت ملي به دادگاه انقلاب بروجرد فراخوانده شده اند . آقاي مرتضي سپندار از دراويش كرج براي اجراي حكم مبني بر پرداخت ديه به 4 تن از اعضاي حوزه علميه و پايگاه بسيج اين شهرستان به اجراي احكام احضار شده است . پرونده 24 نفر از دراويش بيدخت با اعتراض وكلاي آنها به حكم بدوي دادگاه گناباد براي رسيدگي مجدد در حال ارسال به دادگاه تجديدنظر استان خراسان رضوي مي باشد . دو تن از وكلاي دراويش آقايان يداللهي و اسلامي با شكايت اداره اطلاعات تحت تعقيب دادگاه جزيره كيش قرار دارند . 6 تن از دراويش سروستان و7 تن در الشتر تحت تعقيب قرار دارند و عده زیاد دیگری نیز در نقاط مختلف پرونده قضایی برای آنان تشکیل شده است و مزاحمتها وتهدیدات شغلي از سوي نهادهاي امنيتي برای بسیاری از دراویش وجود دارد .

تاکنون چند مورد از جمله آقای مروی به دلیل تمرد از دستور مامور اطلاعات مبنی بر برداشتن عکس های بزرگان دراویش از محل کار خود، بازادشت و روانه زندان شدند. این دستگیری ها با چه هدفی صورت گرفته است؟

بعد از روی کار آمدن دولت نهم و با تخریب حسینیه قم و بروجرد و تشدید سیاست آپارتاید مذهبی و اعمال بایکوت خبری ، انتشار اخبار این سلسله و طریقت عرفانی با محدودیتهای فراوانی روبرو بوده است .، روزی نیست که این بخش از شهروندان کشور در آسایش و آرامش بسر ببرند و به بهانه های واهی از سوی گروهی افراطی و دستهای نهان و آشکار آنها در مراکز امنیتی و ارگانهای اجرایی مورد ظلم و ستم قرار نگیرند. نمونه همین اتفاق بارها در قم ، بیدخت ، کرج ، اصفهان و بروجرد و شهرهای مختلف دیگر انجام گرفته است. ایجاد رعب و وحشت از اهداف اصلی برنامه ریزان این سیاست است .گروهی انحصار طلب و تمامیت خواه که تصور میکنند جامعه باید یک دست و یک صدا حامی روشها و رفتارهای غیر انسانی آنها باشد ،با این ذهنیت که با ایجاد خفقان و محدودیت می توان دراویش را و بلکه ملت ایران را به تبعیت از خود وادار نمود ،سیاستی را دنبال میکنند که تنها نتیجه آن ایجاد فاصله میان مردم و حاکمیت است و این سیاست ناقض همه ارزشهای دینی،فرهنگی و ملی ما می باشد. عدم توجه به این مهم که اصولا عرفان و درویشی در حوزه ایمان و باورهای قلبی قابل طرح و بررسی می باشد، ودر محدوده حریم خصوصی و فردی افراد است ،عده ای نادان و نا آگاه به مبانی اعتقادی و دینی تلاش بر آن دارند که با نا امن کردن فضای جامعه دراویش را مجبور نمایند که دست از اعتقاد خود بردارند ،در صورتی که این اقدامات ، دراویش را بیش از پیش با یکدیگر متحد تر و در راه اعتقادات خود مصمم تر خواهد نمود.

اقدام علیه آقای مروی و تراشیدن موی سر ایشان به گمان شما آیا یک عمل در راستای تضعیف روحیه ی این درویش گنابادی بوده است؟

اساسا تراشیدن موی سر آقای مروی به جهت تحقیر و تضعیف روحیه ایشان انجام گرفته است و همبستگی دراویش در تراشیدن موی سرشان بدین جهت است که اعلام نمایند ما دراویش گنابادی همدل و دارای روحی واحدیم . اگر برادرمان مجرم است ما نیز مجرمیم و اگر مظلومانه مورد ستم قرار گرفته است این ظلم به فرد فرد دراویش بلکه تعدی به تمام ملت ایران است ، زیرا زمانی که حقوق یک شهروند با هر بینش و اعتقادی سلب میگردد و قانون لگد مال می شود این ظلم بر همگان اعمال شده است و همه ملت مورد تحقیر ستم گر واقع شده اند.

براساس گزارشهاي رسيده ، پرسنل سايت مجذوبان نور به عنوان پايگاه خبري دراويش گنابادي در همبستگي با آقاي مروي و ساير دراويش بيدخت ، موهاي سر خود را تراشیده اند . آيا اين خبر را تأييد مي كنيد ؟ فکر می کنید اقدام همبستگی دراویش گنابادی و اقدام به تراشیدن موی خود آیا با واکنش مقامات امنیتی مواجه خواهد شد؟

بله، مدیران و پرسنل سایت مجذوبان نور و کل خبرنگاران پایگاه خبری دراویش گنابادی در داخل و خارج از کشور اقدام به تراشیدن موهای سر خویش نمودند و بدین وسیله با برادران خود در شهرستان بیدخت و خصوصا آقای مروی اعلام همبستگی نموده اند و این موضوع که آیا از سوی مراکز امنیتی واکنشی انجام میگیرد یا نمی گیرد ، در ذهن و روح کلیه دراویش حائز اهمیت نیست ، اگر اقدامی هم صورت پذیرد . بیش از پیش رسواگر و نمایانگر ستمهای مستمر و مضاعفی است که از سوی مقامات مسئول بر پیروان عرفان و تصوف اعمال می شود و مسلماً تعدی به حقوق دراویش بعنوان بخشی از شهروندان این کشور با روند رشد و آگاهی ملت ایران به هر شکل زمانی پایان خواهد یافت و تا آن موقع دراویش گنابادی برای استیفای حقوق قانونی خویش مصمم به تحمل این شدائد می باشند .

در خبرها آمده بود که اهل سنت در تهران اجازه اقامه ی نماز عید نیافتند. همچنین از بسیاری مراسم های که به طور سنتی توسط گروه های مستقل برگزار میشد جلوگیری به عمل آمد. آیا این محدودیت ها برای اقامه نماز دراویش هم رخ داده است؟

بله ، البته به دلیل کثرت دراویش در تهران و مراکز استانها تا کنون در اقامه نماز وبرگزاری مراسم در اعیاد ، ممانعتی صورت نگرفته است ،اما مجالس درویشی شبهای دوشنبه و جمعه در بعضی ازشهرها و نقاط کشور با تهدید پی در پی بعضی از مراکز امنیتی روبرو می باشد و صاحبان منازلی که مجالس درویشی در آنها برگزار می شود مورد تهدید، اخذ تعهد بر تعطیلی مجالس، بازداشت ، دستگیری و بازجویی قرار می گیرند. مراکز امنیتی به دلیل عدم مستندات قانونی در اقدامات خود سرانه خود متوسل به بخشنامه هایی خود نوشته و خود پرداخته می شوند که در آنها مکتب تصوف و انعقاد مجالس درویشی درمخالفت و مغایرت با امنیت کشور تلقی شده است.

منبع:جرس

No comments:

Post a Comment