Wednesday 30 June 2010

در خواست لغو حکم تبعید مجید دری به زندان ایذه/باز خوانی پرونده یک دانشجوی ستاره دار

نزدیک به دوازده ماه از بازداشت غیر قانونی مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی و از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل می گذرد .بدون آنکه رویه های قانونی درباره او رعایت شده باشد
این دانشجوی دربند که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد به شش سال حبس قطعی محکوم شده است. حبسی که قرار است مجید پنج سال از آن ر ا در تبعد بگذراند . تبعید در زندان ایذه .در اینجا روایتی کوتاه از بازداشت غیر قانونی این دانشجو را بررسی می کنیم : این دانشجوی دربند در سال ۸۶ و در اعتراض به سوء مدیریت و فضای امنیتی دانشگاه علامه ابتدا چندین ترم از تحصیل تعلیق و سپس نیز از ادامه تحصیل محروم شد.
وی در سال ۸۷ و با همراهی سایر دانشجویان محروم ازتحصیل که به دانشجویان ستاره دار معروف شده اند . شورای دفاع از حق تحصیل را تشکیل دادند . شورایی که با هدف بازپس گیری بدیهی ترین حق این دانشجویان یعنی حق تحصیل شکل گرفت .دانشجویانی که که به خاطر عقیده شان ٬ از حق تحصیل محروم شده بودند. اعضای این شورا در دوران فعالیت شان مدام بر عدم وابستگی خود به گروه ها ، دسته ها و یا احزاب داخلی و خارجی تاکید می کردند. در جریان مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری و پس ازآنکه رئیس جمهوری وقت، محمود احمدی نژاد وجود دانشجویان ستاره دار را انکار کرد و گفت که چنین دانشجویانی وجود خارجی ندارند، مجید دری نیز به همراه سایر اعضای شورا در تجمع های اعتراض آمیزی که به منظور آگاهی افکار عمومی برگزار شد شرکت کرد تا نشان دهد که این دانشجویان وجود خارجی دارند . دانشجویانی که بیهوده از حق تحصیل محروم شده اند . این تجمع های اعتراضی در روزهای قبل از برگزاری انتخابات در مقابل وزارت علوم و صدا و سیما برگزار شد .
مجید دری اما پس از شرکت در این تجمع ها در روز ۲۲ خرداد ماه به محل کار خود درشهر بوشهر بازگشت . وی چند روزی بیشتر در بوشهر نماند تا اینکه سر انجام در روز ۱۸ تیر ماه ۸۸ ٬در حالی که در منزل خواهر خود درشهر قزوین به سر می برد دستگیر شد .
این دانشجوی در بند پس از آن و به مدت ۶۴ روز در بندامنیتی وزارت اطلاعات ( ۲۰۹ ) به سر برد و پس از آن و با تمدید قرار بازداشت موقت٬به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات وی در حالی در سوم آذر ماه سال ۸۸ برگزار شد که این دانشجو با اتهام هایی از جمله محاربه ،اقدام علیه امنیت ملی و بر هم زدن نظم عمومی به یازده سال زندان محکوم شد .که این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش سال حبس کاهش پیدا کرد . اما حکم تبعید وی به زندان ایذه همچنان باقی مانده است . وی در طول ۱۱ ماه بازداشت خود نامه ها و درخواست ها ی متعددی را برای مراجع قضایی از طریق خانواده خود ارسال کرده است اما تاکنون پاسخی از طرف مسولان به آنها داده نشده است . این دانشجوی در بند همچنین بارها درخواست دیدار با دادستان تهران را مطرح کرده است که البته این تقاضا نیز تاکنون بی پاسخ مانده است . با نزدیک شدن به ۱۸ تیر ۸۹ و پایان یافتن یکسال محکومیت مجید دری هر روز نگرانی خانواده و خود او نیز افزایش می یابد چرا که او باید در صورت عدم لغو حکم تبعیدش به زندان ایذه منتقل شود . تبعیدی که برای یک دانشجو بسیار عجیب به نظر می رسد .
خانواده مجید دری خواستار رسیدگی و تجدید نظر در این حکم هستند و از دادستان تهران می خواهند که تقاضای ملاقات با مجید در زندان اوین را بپذیرند
منبع:
کلمه

No comments:

Post a Comment