Friday 4 June 2010

تبعید دانشجویان به رجایی شهر

در حالی که وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شده نگاه ها به دانشجو دانشگاه امنیتی نیست، خبرها حاکی از آن است که روند بازداشت و صدور حکم برای دانشجویان همچنان ادامه دارد.در آخرین خبر، شبنم مددزاده، نایب رییس شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و دبیر سیاسی انجمن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران پس از گذشت یک سال و 5 ماه بازداشت در زندان اوین سرانجام به 5 سال حبس تعزیری همراه با تبعید، به زندان رجایی شهر کرج محکوم شد

حکم دادگاه بدوی برای شبنم و برادرش فرزاد که او نیز در زندان به سر می برد، ۵ سال زندان و تبعید به زندان رجائی شهر، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب توسط قاضی محمد مقیسه صادر شده بود.

محمد اولیایی فرد وکیل مدافع شبنم و فرزاد مددزاده هم خود اکنون در بازداشت غیرقانونی به سر می برد. به همین دلیل شعبه 54 دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی موحدی نیا دیروز با سلب حق داشتن وکیل از شبنم و فرزاد، حکم آنها را قطعی اعلام کرد.


یکی از نزدیکان شبنم مددزاده به روز گفت: "شبنم و فرزاد در این مدت تحت شکنجه بوده اند. آن ها را شکنجه می کردند تا به رابطه با سازمان مجاهدین خلق اعتراف کنند. شدت این شکنجه ها به حدی بود که وکیل آن ها در همین باره پرونده ای برای بازجو باز کرد و وی به دادگاه فراخوانده شد. اما متاسفانه آقای اولیایی فر خودشان هم بازداشت شدند و شبنم و فرزاد بدون وکیل در دادگاه حضور یافتند."


وی می گوید: "در مدت یک سال گذشته دادگاه شبنم شش بار به تعویق افتاد. بازجو رسما اعلام کرده بود که این کار را برای ازار و اذیت شبنم می کرده تا مدت حبس وی طولانی تر شود. در این مدت قرار بود شبنم با تودیع وثیقه از زندان آزاد شود، اما بازجوی پرونده و قاضی حداد با این قضیه مخالفت کردند. پدر و مادر شبنم هم در این مدت خیلی اذیت شده اند؛ به گونه ای که بعد از شنیدن حکم سنگین شبنم، مادرش دچار حمله قلبی شد."


دانشجویان لیبرال:محکومیت یک دانشجو به یک سال حبس


شعبه‌ی بیست‌و‌ششم دادگاه انقلاب، البرز زاهدی دانش‌‌آموخته‌ی علوم سیاسی دانشگاه تهران را به یک سال حبس تعلیقی محکوم کرد.


به گزارش بامدادخبر، البرز زاهدی عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد که این حبس به مدت سه سال به حال تعلیق درآمده است.


دادگاه این فعال دانشجویی روز بیستم اردیبهشت‌ماه امسال در شعبه‌ی بیست‌و‌ششم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس برگزار شده بود.


زاهدی، بیست‌وهشتم آبان‌ماه سال گذشته، به همراه شش عضو دیگر دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در یک جلسه کتابخوانی بازداشت شد و مدت یک‌ماه را در سلول انفرادی بند 240 زندان اوین سپری کرد.


وضعیت نامشخص محمد پورعبدالله


محمدپور عبدالله، دانشجوی مهندی شیمی دانشگاه تهران، با گذشت حدود یک سال و نیم از دوران بازداشت، همچنان در زندان قزل حصار به سر می برد.


این فعال دانشجویی که عضو گروه دانشجویان "آزادی خواه و برابری طلب" است، دردادگاه بدوی به شش و در دادگاه تجدیدنظر به سه سال زندان محکوم شده است.


یکی از اعضای خانواده محمد پور عبدالله به "روز" گفت: "چند روز دیگر، یک سال و نیم از بازداشت محمد می گذرد. در این مدت محمد را در زندان قزل حصار نگه داشته اند. زندانی که اساسا متعلق به زندانیان عادی و مجرمان خطرناک است. حتی یک بار هم به محمد اجازه مرخصی نداده اند. وضع این زندان آنقدر آشفته است که تاکنون اصلا چنین فرمی به دست محمد نرسیده است."


وی اضافه کرد: "با کمک وکیل محمد به دنبال این هستیم که زمینه ازادی مشروط وی را فراهم کنیم."


از سوی دیگر، دادگاه انقلاب قصد مصادره منزل پدری "عابد توانچه" دیگر عضو دانشجویان "آزادی خواه و برابری طلب" را دارد.


گزارش ها حاکی از آن است که پیش از این ماموران اداره اطلاعات اراک چند بار برای دستگیری وی به منزل پدری توانچه رفته بودند، اما موفق به بازداشت او نشده بودند. این ماموران تهدید کرده بودند که در صورت عدم مراجعه وی به دادگاه انقلاب منزل گرو گذاشته شده را پلمپ خواهند کرد.


عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر دی ماه گذشته از سوی دادگاه انقلاب شهر اراک به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، اما دادگاه انقلاب اراک از ابلاغ کتبی حکم خودداری نمود در نتیجه عابد توانچه و وکیل وی دکتر ناصر زرافشان از امضای ابلاغ حکم که به صورت شفاهی و مبهم ابلاغ شده بود خودداری کردند.


بازداشت برادر کیانوش آسا


کامران آسا ـ برادر کیانوش اسا، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و از جان باختگان حوادث پس از انتخابات - از روز دوشنبه توسط نیروهای اطلاعاتی کرمانشاه بازداشت شده است.


به گزارش دانشجونیوز، کامران آسا در حالی که قصد داشت به منظور مراجعه به دفتر ریاست قوه قضائیه و نیز دفتر ریاست مجلس شورای اسلامی به تهران برود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه به سر می برد.


بنابه گفته نزدیکان کامران وی حامل نامه ای از طرف خانواده خود به برادران لاریجانی بوده است که به صورت غیرمنتظره ای و در منزل شخصی اش دستگیر می شود.


وی پیش تر و پس از برگزاری مراسم 16 آذر در دانشگاه علم و صنعت بازداشت و پس از مدتی با قرار کفالت آزاد شده بود. منابع آگاه اعلام کرده اند که علت اصلی بازداشت مجدد وی تقریر نامه ای سرگشاده به علی لاریجانی و طرح برخی درخواست ها از طرف خانواده اش بوده است.


دانشگاه شهید بهشتی: 5 سال حبس برای یک دانشجو

رجب علی داشاب، دانشجوی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی به 5 سال حبس تعزیری محکوم شد.وی از جمله معترضان به نتیجه انتخابات است که در مراسم روز عاشورا حضور داشت و فیلم وی بارها از سیمای جمهوری اسلامی پخش گردید. فیلمی که در آن به نظر می رسد داشاب در حال انداختن یک تکه از تخته تکیه و یا ایستگاه صلواتی در روز عاشورا در آتش است.


داشاب که در جلسه دوم محاکمات رسانه ای دستگیرشدگان عاشورا توسط قاضی صلواتی محاکمه شد، در مرحله بدوی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد انجام جرایم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به تحمل ۶ سال حبس محکوم شده بود. رایی که در مرحله تجدیدنظر به شعبه 54 تجدیدنظر دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحد ارجاع گردیده و وی نهایتا هفته پیش حکم صادره شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب را از ۶ سال به ۵ سال کاهش داد. به این ترتیب حکم ۵ سال حبس تعزیری در مورد رجبعلی داشاب قطعیت یافته است.


داشاب که ازهفته دوم فروردین در بند ۳۵۰ نگهداری میشود دانش آموخته فلسفه غرب در مقطع کارشناسی از دانشگاه تبریز و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی می باشد


دانشگاه قزوین: بازداشت یک فعال دانشجویی

هفته گذشته نیروهای امنیتی شهر قزوین فرهاد فتحی دبیر تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین را در این شهر دستگیر و با دستنبد و چشم بند به مکان نامعلومی منتقل کردند.


این فعال دانشجویی پس از خروج از دانشگاه توسط مامورین امنیتی تعقیب و دستگیر شد. گفتنی است یکی از اتهامات وی انتشار بیانیه در حمایت از یکی از اساتید بازداشت شده این دانشگاه به نام دکتر حسن رئیسیان و اقدام جهت جمع آوری امضا برای آزادی وی عنوان شده است.


این فعال دانشجویی در آذرماه سال گذشته به همراه پیام حیدرقزوینی و سعید سکاکیان دو تن دیگر از فعالین دانشجویی این دانشگاه و به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت شده و مدتی را در بازداشت نیروهای امنیتی استان قزوین به سر برده بود

آرش بهمنی

منبع : روز آنلاین

No comments:

Post a Comment