Tuesday 28 December 2010

وزیر علوم: رتبه‌بندی‌های غربی‌ها درست نیست؛ دانشگاه‌های ایران جزء برترین‌ها هستند

وزیر علوم با تأکید بر اینکه رتبه‌بندی‌ دانشگاه‌ها توسط غربی‌ها را قبول نداریم، گفت: برخی دانشگاه‌های ایران در ردیف دانشگاه‌های برتر دنیا هستند

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه یازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور که امروز دوشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، در جمع خبرنگاران به شرایط برگزاری آزمون متمرکز دکتری اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری آزمون متمرکز به معنای سلب اختیار از دانشگاه‌ها در انتخاب دانشجوی دکتری نیست و اختیارت کافی و وافی برای دانشگاه‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در این روش 3 تا 5 برابر ظرفیت پذیرش هر دانشگاه به دانشگاه معرفی می‌شود و آنگاه دانشگاه‌ها دانشجویان دکتری خود را از میان افراد معرفی شده انتخاب می‌کنند.

وزیر علوم همچنین به تشریح جزئیات اجرای طرح دورکاری در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: اکنون مراحل آغاز شناسایی شغل‌هایی در دانشگاه‌ها که می‌توانند به شیوه دورکاری انجام شوند، آغاز شده است.

دانشجو با بیان اینکه دانشگاهیانی که برای دورکاری داوطلب هستند، می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند، خاطرنشان کرد: تیمی توسط معاون اداری و مالی وزارت علوم برای اجرای طرح دورکاری در دانشگاه‌ها تشکیل شده است.

وی در خصوص تعداد مشاغلی یا دانشگاهیانی که در دانشگاه‌ها شامل این طرح می‌شوند، یادآور شد: دانشگاه‌ها مجموعه گسترده‌ای هستند و در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم چند شغل یا چه تعداد در آموزش عالی می‌توانند مشمول دورکاری شوند.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه شاخص‌های غربی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را خیلی قبول نداریم، اظهار داشت: شاخص نهادهای غربی مثل نمایه ISI، نمایه‌های داخلی و شاخص‌های ما را قبول ندارند، به هر حال ما شاخص‌های دیگری را قائل هستیم و فکر می‌کنیم که رتبه‌بندی‌ها باید بر مبنای آن شاخص‌ها صورت گیرد.

دانشجو در همین زمنیه اضافه کرد: اگر دانشگاهی ایرانی در رتبه‌بندی‌های غربی رتبه 500 کسب کند، قائل نیستیم که واقعا رتبه اش 500 است، بلکه قائل به این هستیم که در ردیف‌های اول دنیا است چون دیدگاه غربی‌ها تک بعدی و مادی است در حالی که دیدگاه ما دو بعدی یعنی مادی و معنوی است.

وی با بیان اینکه غربی‌ها با شاخص‌های خودشان و بر مبنای جهان‌بینی و دیدگاه خود دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، فردوسی مشهد و ... را در رتبه بندی‌شان معرفی می‌کنند، گفت: ما فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی، پژوهشی و اجرایی را در رتبه بندی دانشگاه‌های‌مان در نظر می‌گیریم و آن را اصل می‌دانیم

منبع: خبرگزاری مهر

No comments:

Post a Comment