Friday 10 December 2010

اخراج از کار، به جرم درویشی

در پی اعتراض «مهدی مردانی‌راد» به حکم اخراج خود از اشتغال در بانک رفاه مرکزی شهرستان گرگان به اتهام درویشی، این درویش نعمت‌اللهی گنابادی در دادگاه تجدید نظر نیز با رای دیوان عدالت اداری گرگان به اخراج از محل کار خود محکوم شد.
دستور قطع همکاری و عدم تمدید قرارداد با مردانی‌راد بدون ذکر هیچ علتی، در تاریخ 4 آذر ماه 1388 از سوی هسته مرکزی گزینش‌ بانک‌ها به اداره امور منابع انسانی ابلاغ شده بود که در پی این واقعه، این درویش گنابادی به دیوان عدالت اداری شکایت برد اما پس از گذشت یک سال، دیوان عدالت اداری شکایت او را فاقد ادله اثباتی دانسته و حکم اخراج وی را تایید کرد.

هر چند در نامه هسته گزينش بانک‌ها اشاره‌اي به دلايل اين اخراج نشده است اما براساس اظهارات شفاهي مسوولان وقت گزینش بانک رفاه، علت اخراج مردانی‌راد،‌ گزارش‌های اداره اطلاعات استان گلستان مبنی بر وابستگی او به دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی بوده است .

اخراج مردانی‌راد در حالی صورت می‌گیرد که وی با مدرک کارشناسی ارشد، از اردیبهشت ماه 1379 در بانک رفاه مرکزی استان گلستان مشغول فعالیت بوده است.

مردانی‌راد پیشتر در سال 86 نیز به جرم گرایشات عرفانی از سازمان آموزش و پرورش استان گلستان اخراج شده بود و اعتراضات وی در مراجع صالحه قضایی هم نتیجه‌ای در برنداشت.

یادآور می‌شود در سال‌های اخیر، اداره کل تعیین صلاحیت و اسناد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، بر خلاف قانون اساسی و قوانین موضوعه، بند 5 ماده 2 قانون گزینش را دستاویزی برای اعلام فقدان صلاحیت دراویش و پیروان سلسله نعمت اللهی گنابادی برای اشتغال در مراکز دولتی و آموزشی و علمی قرار داده و هر از گاه معلمان، استادان و کارکنان دولت را به جرم درویش بودن بیکار می‌کنند.
در بند 5 ماده 2 قانون گزینش استخدامی کشور که ضوابط عمومی گزینش اخلاقی، اعتقادی و سیاسی مستخدمین دولت را برمی‌شمارد، از جمله شرایط عمومی داوطلبان استخدام، عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی، هواداری از احزاب و سازمان‌ها و گروه‌هایی که غیرقانونی بودن آنها از طرف مقامات صالحه اعلام شده و یا می‌شود، بیان شده است اما نهادهای اطلاعاتی بدون توجه به مقررات جزایی جمهوری اسلامی ایران که درویشی و درویش بودن را جرم ندانسته و برای آن مجازاتی در نظر نگرفته است، این بند از قانون گزینش استخدامی را مستمسکی برای تعرض به دراویش گنابادی قرار داده‌اند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی

No comments:

Post a Comment