Thursday 24 December 2009

فشار بر دانشگاه ادامه دارد؛ برخورد می کنم، پس هستم

با گذشت دو روز از فوت آیت الله منتظری، دانشگاه های کشور همچنان مشغول برگزاری مراسم عزاداری برای "پدر معنوی جنبش سبز" هستند. این در حالی است که مسئولان دانشگاه های سراسر کشور، با دانشجویانی که برای آیت الله منتظری مراسم ختم می گیرند، برخورد می کنند.

دانشگاه بین المللی قزوین: بیانیه ۴۴ استاد

در حالی که در چند هفته ی اخیر ۴ تن از دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین توسط نهاد های امنیتی بازداشت و پس از چند روز با قرار کفالت و وثیقه آزاد شده اند، موج جدیدی از احضار دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی آغاز شده و همچنین تعدادی از اساتید به ستاد خبری اطلاعات احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند. همزمان شایعاتی مبنی بر برخورد های سنگین با دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی در ایام تعطیلات و امتحانات در بین دانشجویان پخش شده است.

در پی این برخوردها، ۴۴ تن از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین با صدور بیانیه ای اعتراض خویش را به این روند اعلام داشتند.

متن بیانیه این اساتید به شرح زیر است:" دانشگاه یک مرکز علمی است و باید بستری امن برای آموزش و پژوهش باشد تا دانشجویان بتوانند با فراغت خاطر به تحصیل علم بپردازند، و به تناسب علایق متنوع استعداد های سرشار خود به فعالیت های علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بپردازند. نیاز به امنیت برای تحقق اهداف علمی و سیاسی و اجتماعی، یکی از حقوق انسانی، اجتماعی، ملی و اسلامی دانشجویان است و قانون اساسی (در اصول : 22-23-25-27-32-38 و 39) کیفیت تامین این حق اولیه را معین کرده است. بنابر این همه ی ما موظفیم در چارچوب این محور مشترک، در جهت ایجاد فضای امن در دانشگاه تلاش کنیم. از آنجا که هرگونه تحدید و تهدید این حق، مانع شکوفایی استعداد های درخشان نسل جوان و فعال دانشجو است، هشدار می دهیم که امنیتی شدن فضای دانشگاه در ماههای اخیر، و احضار و بازداشت دانشجویان و اساتید موجب نگرانی بخش قابل توجهی از دانشجویان و اساتید و اختلال در طراوت و پویایی حیات علمی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه می گردد. از این رو خواستار آنیم که این رویه ی نامطلوب پایان یابد و از مسئولان محترم دانشگاه می خواهیم بر اساس وظایف قانونی خود، از حقوق مسلم و قانونی دانشجویان و اعضای هیات علمی حمایت جدی به عمل آورند. "

دانشگاه شیراز: وضعیت دانشجویان بازداشتی

دانشجویان شهر شیراز که پس از اعتراضات روز دانشجو در دانشگاه‌های مختلف این شهر بازداشت شدند، همچنان در وضعیتی نامشخص و نگران کننده در زندان به سر می برند. در روزهای پیش از شانزدهم آذرماه، حداقل ۸ دانشجوی دانشگاه‌های مختلف شهر شیراز بازداشت شدند.سعید خسروآبادی، سعید لطفی، مسعود مهدوی فر، سیدمحمد حسینی، سیدمحمدمحسن موسوی، سبحان حیدری و نجمه رنجبران از جمله دانشجویانی هستند که در هفته اعتراض های دانشجویی به مناسبت روز دانشجو، در شهر شیراز بازداشت شده اند.

سعید خسروآبادی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز پیش از این و پس از برگزاری مراسم ۱۳ آبان در دانشگاه شيراز به كميته انضباطی احضار و به يك ترم محروميت از تحصيل محكوم شده بود. وی همزمان با احضار به اداره اطلاعات شهر شیراز به کمیته انضباطی دانشگاه نیز مجدداً احضار شده بود. اتهام وی در احضاریه ارسال شده "سازماندهی و شركت در مراسم ۱۶ آذر" عنوان شده است؛ این در حالی است که این دانشجو در روز دانشجو در شهر شیراز حضور نداشته و در حال گذراندن دوران محرومیت از تحصیل خود بوده است.

پس از تجمع روز ۱۳ آبان شیراز نیز حداقل ۲۰ دانشجو در این شهر بازداشت شدند. بنایی، جلالی، سعید رضایی، زاهدی، ظهوریان، عارف، پورفتحی، طاهری، صفرپور و پورسلطان از جمله دانشجویانی بودند که پس از بازداشت در تجمع روز ۱۳ آبان به زندان عادل آباد در شیراز منتقل شدند. علی صالح پور، کاظم رضایی، یحیی طاووسی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، نظری، شیروانی و باقری از دیگر دانشجویان دانشگاه شیراز نیز در تظاهرات روز ۱۳ آبان بازداشت و به زندان اطلاعات شیراز منتقل شده بودند.

دانشگاه خواجه نصیر: تداوم بازداشت ها

پرونده دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه خواجه نصیر، علی پرویز و سهیل محمدی به شعبه 28 دادگاه انقلاب ارسال شد. با گذشت نزدیک به دو ماه از بازداشت این دو فعال دانشجویی وعلیرغم پایان یافتن بازجویی های آنان و ارسال پرونده از دادسرای امنیت به دادگاه انقلاب، مسئولین قضایی از ابلاغ قرار وثیقه به خانواده های آنان خودداری کرده اند. قاضی پرونده در پاسخ به درخواست خانواده سهیل محمدی مبنی بر آزادی وی با قرار وثیقه اعلام کرده تا زمان برگزاری دادگاه نیازی به صدور قرار وثیقه و آزادی او نیست. علی پرویز و سهیل محمدی با اتمام بازجویی های خود به بند 350 انتقال یافته اند و بیش از دو هفته است که در این بند در انتظار تعیین تکلیف پرونده خود و ابلاغ قرار وثیقه به سر می برند.

از وضعیت پرونده جاوید حاج همتی و عباس قادری، دیگر دانشجویان بازداشتی این دانشگاه نیز اطلاعی در دست نیست و خانواده های آن دو با وجود مراجعات مکرر به دادسرای امنیت در بلاتکلیفی به سر می برند.

برپایی مراسم سالگرد آیت الله منتظری

دانشجویان دانشگاه سیستان مراسمی برای بزرگداشت آیت الله منتظری برگزار کردند. در این مراسم که با همت انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد، دو تن از دانشجویان به ایراد سخنرانی پرداختند. این در حالی است که در طی هفته گذشته فشارها و برخوردهای انضباطی با دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان شدت یافته و تاکنون تعدادی از دانشجویان برای چندمین بار به کمیته انضباطی احضار شده اند. گفتنی است پيش از اين قرار بود روز سه‌شنبه مراسمی در خارج از دانشگاه توسط انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه برگزار گردد كه به علت فشارهای نهادهای امنيتی اين مراسم لغو شد.

در دیگر دانشگاه های کشور چون دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده علوم دانشگاه تهران و دانشگاه علامه نیز مراسم یادبود و راهپیمایی با حضور دانشجویان برگزار شد
منبع: خبرنامه امیرکبیر

No comments:

Post a Comment