Thursday 23 September 2010

سومین ترور اساتید دانشگاه در یکسال گذشته

دیروز یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقابل در مطب شخصی اش در تهران ترورشد. عبدالرضا سود بخش سومین استاد دانشگاهی است که از بعد از حوادث انتخابات دهم ریاست جمهوری تا به امروز مورد حمله قرار می گیرد. پیش از این مسعود علی محمدی و دکتر معتمدی وزیر سابق ارتباطات نیز مورد حمله های تروریستی قرار گرفته بودند

هر چند که کشته شدن علی محمدی به بیگانگان نسبت داده شد و رسانه های داخلی اعلام کردند که سوء قصد به جان دکتر معتمدی هم به خاطر یک خصومت شخصی بوده است، اما واقعیت این است که تا امروز عوامل این عملیات های تروریستی شناسایی نشده اند.

کشته شدن یک استاد دانشگاه دیگر در کمتر از یک سال گذشته حالا نظر برخی کارشناسان را به این سمت برده است که قتل های زنجیره ای دیگری و این بار برای اساتید دانشگاه برنامه ریزی شده است

دانشمند هسته ای که سبز بود

22 دی ماه سال گذشته اهالی خیابان قیطریه تهران صبح خود را با صدای انفجار آغاز کردند. موتور سیکلتی که در مقابل خانه مسعود علی محمدی پارک شده بود منفجر شد. این انفجار جان استاد دانشگاه فیزیک را گرفت.

رسانه های نزدیک به دولت و صدا و سیما علی محمدی را "دانشمند فیزیک هسته ای" و "استاد متعهد و انقلابی" خواندند.

این عنوان بیشتر به این خاطر به علی محمدی داده شد که ترور او را به عوامل بیگانه نسبت بدهند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این ترور را مستقیما به امریکا و اسرائیل نسبت داد.

چند ساعت بعد از این ترور خبری منتشر شد مبنی بر این که " انجمن پادشاهی ایران" مسوولیت این ترور را برعهده گرفته است.

همه تکذیب کردند

با این همه دولت ایالات متحده اتهام دست داشتن در ترور مسعود علی محمدی را "ادعایی مهمل" و کذب محض دانسته و انجمن پادشاهی نیز هر گونه ارتباطی با این حادثه را رد کرد و سازمان انرژی اتمی ایران هر نوع ارتباط استخدامی او با این سازمان را تکذیب کرد.

با این تکذیبیه ها علی محمدی استاد دانشگاهی بود که او را از طرفداران میر حسین موسوی می دانستند.

امضای او در پای نامه حمایت گروهی از استادان دانشگاه از نامزدی میرحسین موسوی دیده می شد و برخی دانشجویان او در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی نوشتند که او سرسختانه از جنبش اعتراضی ایران حمایت می کرد.

یک مراسم امنیتی

هرچند که رسانه های ایران و سران حکومت همچنان او را یک دانشمند هسته ای می دانستند و این ترور را به گردن عوامل خارجی می انداختند و او را ذخیره علم انرژی هسته ای می دانستند اما حکومت اجازه برگزاری مراسم با شکوهی برای این استاد برجسته را نداد.

شاهدان خبر از دستگیری عکاس های رسانه های خارجی در مراسم دفن او دادند و این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزارشد.

فرمانده نیروی انتظامی تنها به دادن این اطلاعات بسنده کرد که بمب استفاده شده در موتور سیکلت از راه دور کنترل می شده اما دیگر هیچ اطلاعاتی از این عملیات تروریستی منتشر نشد.

سوء قصد با چاقو

5 ماه بعد از این حادثه که عوامل آن هم شناسایی نشدند، یک استاد دانشگاه دیگر مورد سوء قصد قرار گرفت.

احمد معتمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزیر ارتباطات در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، صبح روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت، در دانشگاه امیرکبیر مورد حمله قرار گرفت.

فرد مهاجم با چاقو به آقای معتمدی حمله کرد و با وارد کردن ضرباتی از پشت، او را بشدت مجروح کرد.

بر اساس اظهارات مسئولان دانشگاه امیرکبیر، ضارب حدودا چهل ساله بوده که با ارائه کارت شناسایی خود به نگهبانی، وارد دانشگاه شده است

فرد مهاجم که هویتش اعلام نشد، بعد از حمله توسط حراست دانشگاه امیرکبیر بازداشت شده بود.

حمله به خاطر دلگیری لفظی

سایت رجا نیوز از پایگاه های اطلاع رسانی نزدیک به دولت در این خصوص نوشت فردی با مراجعه به دانشگاه امیرکبیر درخواست ملاقات با دکتر معتمدی را می‌کند که پس از مواجهه با وی و یک مشاجره لفظی او را با ضربات چاقو مضروب می‌کند

ضارب پس از این اقدام از دانشگاه خارج می‌شود اما توسط حراست دانشگاه بازداشت و به مقامات انتظامی تحویل داده می‌شود.

کینه ای در کار نبود

اما فرزند دکتر معتمدی معتقد بود که پدرش با هیچ کس خصومت شخصی ندارد. او در همان روزها که پدرش در بیمارستان بود اعلام کرد : از انگیزه ضارب خبری نداریم و بر اساس آنچه حراست به ما گفته است، ضارب از روی كینه این كار را انجام نداده است.

آخرین قربانی

ساعت 9 شب 30 شهریور ماه سومین استاد دانشگاه های ایران در مقابل مطب شخصی اش و توسط یک موتور سوار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

وزیر بهداشت دولت دهم ، خانم وحید دستجردی شخصا نامه ای به فرمانده نیروی انتظامی نوشته است و خواستار این شده که عاملین این ترور مشخص بشوند.

از این سه ترور اخیر دوتای آنها با سلاح گرم صورت گرفته است. این در حالی است که نیروهای امنیتی ایران همواره مدعی این هستند که کوچکترین حرکتی از چشمشان پنهان نمی ماند.

چه کسانی از داخل کشور این ترورها را انجام بدهند و چه داستان به روایت حکومت ایران به اینگونه باشد که عواملی از خارج در این ترورها دست دارند اما بازهم نتیجه این است که نیروهای امنیتی نتواسته اند امنیت را در جامعه برقرار کنند.

سه نفر از اهالی دانش ایران در ساعاتی پر تردد از شبانه روز در مقابل منزل ،مطب و در اتاق دانشگاه مورد سوءقصد قرار گرفته اند و حکومت ایران که ادعای مدیریت جهان را دارد، هنوز برای هیچ کدام از این ها توضیحی ندارد.

منبع:جرس

No comments:

Post a Comment