Tuesday 10 August 2010

مجید توکلی؛ بیهوش در بهداری اوین

در حالی که پانزده روز از اعتصاب غذای شانزده زندانی سیاسی می گذرد، علی رغم اینکه مقام های دادستانی تهران و مسئولان زندان اوین به خانواده های این زندانیان قول های مساعدی مبنی بر ملاقات و تماس تلفنی با عزیزان شان را داده اند اما تاکنون این وعده ها تحقق نیافته است و بی خبری "مطلق" از وضعیت این زندانیان بر نگرانی خانواده ها افزوده است.اسامی زندانی هایی که هنوز دراعتصاب بسر می برند، عبارتند از: علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت ، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت، عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تحکیم، علی پرویز فعال دانشجویی، حمیدرضا محمدی فعال سیاسی، جعفراقدامی فعال مدنی، ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل، ابراهیم(نادر)بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق، کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار، مجید دری فعال دانشجویی، مجید توکلی فعال دانشجویی، کیوان صمیمی روزنامه نگار ،غلامحسین عرشی، پیمان کریمی آزاد از بازداشت شدگان حوادث عاشورا.

گفتنی است وضعیت سه تن از این زندانیان یعنی بهمن احمد امویی، کیوان صمیمی و مجید توکلی بسیار وخیم است و بنا به اخبار رسیده به جرس، مجید توکلی هم اکنون در بهداری زندان اوین بسر می برد.


به همین مناسبت "جرس" با علی توکلی برادر مجید توکلی در خصوص این خبر و وضعیت جسمانی این زندانی اعتصاب کننده به گفتگو پرداخته است که متن آن در پی می آید:


آقای توکلی آیا اطلاعی از آخرین وضعیت برادرتان دارید؟


آخرین خبری که از وضعیت برادرم دارم این است که الان یک خبری از بیهوشی مجید و انتقال وی به بهداری زندان اوین به ما رسیده است. بعد از این خبر هر چه سعی کردیم با زندان تماس بگیریم موفق نشدیم. حتی این خبر را به مادرم هم نتوانستم بگویم شرایط روحی خوبی ندارد و بشدت نگران وضعیت برادرم است. با توجه به اینکه برادرم در اعتصاب غذا است و حال جسمانی وخیمی دارد و به بهداری منتقل شده است، این خبر قطعیت دارد و تا الان هم اطلاع نداریم که به هوش آمده یا نه؟


پس وعده هایی که از سوی مسئولین زندان و دادستانی مبنی بر ملاقات و تماس تلفنی با زندانیان اعتصاب کننده بود، هنوز محقق نشده است؟


متاسفانه خیر، ما با جاهای مختلفی تماس گرفتیم اما هیچکدام جوابی نمی دهند و حتی الان از آن وعده ها هشت ، نه روز گذشته اما بر خلاف وعده هایشان هیچ پاسخی به خانواده ها نداده اند. البته ما هنوز منتظر هستیم تا جوابی به ما بدهند و از وضعیت این زندانیان به خانواده هایشان اطلاع دهند.


می توانند بگویید دقیقا به چه جاهایی برای پیگیری وضعیت این زندانیان مراجعه کردید؟


با دادستانی، خطاب به معاون دادستانی که برخورد بسیار بدی داشتند حتی مادرم که تماس گرفتند یک آقایی گوشی را برداشت و با چنان اخلاق بد و لحن تندی با مادرم صحبت کرد که وحشتناک بود که نهایتا هم تکذیب کرد که برادر من در اعتصاب غذا است گفت مجید توکلی هیچ مشکلی ندارد. یعنی باور کنید به حدی برخوردشان تند بود که اگر نزدیک ایشان بودیم ما را کتک هم می زدند. بعد از آن هم اصلا وقتی می گفتیم خانواده توکلی هستیم و می خواهیم از وضعیت مجید خبر بگیریم اصلا جوابمان را نمی دادند. حتی یکبار مادرم با وزارت اطلاعات تماس گرفت و به مادرم گفتند ما به شما گفته بودیم با کسی صحبتی نکنید و با رسانه ها مصاحبه نکنید که ما گفتیم پس شما مصاحبه کنید تا شاید خبری از مجید بگیریم.


یعنی شما را تهدید کردند که با هیچ رسانه ای مصاحبه نکنید و درخصوص بی خبری از وضعیت مجید توکلی اطلاع رسانی نکنید؟


به مادرم گفته بودند شما حق ندارید وقتی رسانه ها با شما تماس می گیرند مصاحبه بکنید. مادرم هم گفته بود باشه من مصاحبه نمی کنم، اما شما خبری از وضعیت پسرم به من بدهید و بگذارید پسرم یک تماس تلفنی با من بگیرد که فقط پسرم را قانع کنم که اعتصابش را بشکند. این چیز زیادی نیست که مادرم بخواهد فقط یکی، دو دقیقه با پسرش حرف بزند تا اعتصاب غذایش را تمام کند. حتی ما درخواست ملاقات هم نکردیم فقط یک تماس کوتاه تلفنی.


می توانید در خصوص گرفتن تعهد کتبی از خانواده ها که دیگر جلوی دادستانی و زندان اوین جمع نشوند توضیح دهید؟


مادرم می گفت که از خانواده ها تعهد گرفته اند که دیگر جلوی دادستانی و زندان اوین حضور پیدا نکنند و گفته بودند خانواده هایی که قرار ملاقات دارند می توانند جلوی زندان بیایند.


با توجه به اینکه می گویند با رسانه ها مصاحبه نداشته باشید و خودشان هم هیچ جوابی به شما نمی دهند، نگفتند از چه طریقی باید جویای وضعیت زندانیان باشید؟


مادرم حدود دو هفته است که سکوت کرده و با هیچ جایی صحبت نکرده اما هیچکدامشان حاضر نشدند جواب یک مادر را بدهند. آن هم مادری که بیمار است، تا الان سه بار مادرم را به درمانگاه منتقل کرده ام چون در این شرایط فشار به ایشان وارد می شود و حالشان بد می شود. حالا نمی دانیم چرا یک مادر را که وضعیت جسمی مناسبی ندارد و با زحمت جابجا می شود را این همه "عذاب" می دهند.

آیا شما فکر می کنید این تهدیدات هیچگونه تاثیری بر پیگیری وضعیت زندانیان از سوی خانواده هایشان دارد یا نه؟


بعید می دانم خانواده ای توجه به این تهدیدات بکند . همه به پیگیری های خود ادامه خواهند داد. آیا اگر خود مسئولین چنین وضعیتی داشتند، سکوت می کردند و می نشستند ببینند که عزیزاشان اینگونه زجر بکشد و اعتصاب غذا داشته باشد، وجدانشان قبول می کرد که یکی همین حرف ها را به آنها بزند؟ خانواده ها عزیزانشان در زندان اوین در بدترین شرایط بسر می برند و شرایط جسمانی وخیمی دارند، معلوم است که به این تهدایدات پاسخی نمی دهند و می خواهند از وضعیت عزیزانشان با خبر شوند. زندانیانی که برای احقاق حقوق اولیه خود دست به اعتصاب غذا زده اند و جانشان را کف دست گرفته اند، پس مادر، پدر، همسر، خواهر و من که برادر مجید توکلی هستم نمی توانیم قبول کنیم که پیگیر وضع آنها نباشیم، هر چند که بدترین تهدیدات را هم بشنویم. الان برادر من بیهوش شده و هیچ خبری ازش نداریم من نمی دانم چرا هم زندانیان را اینجور زجر می دهند، هم خانواده های نگران آنها را.


آیا فکر می کنید پیام آقای میر حسین موسوی و دیگر چهره های برجسته سیاسی و نهادها مبنی بر تقاضای شکستن اعتصاب به گوش این زندانیان اعتصاب کننده رسیده است؟


من فکر کنم این خبر را به آنها نداده اند چون اگر رسیده بود حتما اعتصاب خود را می شکستند و حداقل خبر شکستن اعتصاب این زندانیان به بیرون می آمد. حتی آنطور که من شنیدم به شدت مراقب هستند و سعی دارند تا این پیامها و حمایتها به گوش این زندانیان نرسد.


با توجه به اینکه پانزده روز از اعتصاب این زندانیان می گذرد و حال جسمی آنها بسیار بد و وخیم گزارش شده، فکر می کنید مسئولین "نظام" از این اخبار اطلاع دارند؟


من بسیار بعید می دانم که مسئولین اطلاع نداشته باشند. حالا یا خودشان را به بی اطلاعی زده اند یا چیز دیگر نمی دانم. الان این مسئله را همه، حتی کودکان در خیابان می دانند. اگر یک اتفاقی برای این زندانیان بیافتد کل نظام اسلامی زیر سوال می رود و گرنه این مسئله چیزی نیست که کسی بخواهد کتمان کند.
منبع:جرس

No comments:

Post a Comment